Sådan kan du reducere risikoen for type 2-diabetes

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Kan en sød vane gøre en forskel for dit helbred? Find ud af, hvordan du kan reducere risikoen for type 2-diabetes med små ændringer i hverdagen.

At spise et par stykker mørk chokolade fem gange om ugen kan muligvis sænke risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

Ifølge en ny undersøgelse kan risikoen reduceres med op til 21 %, hvis man vælger mørk chokolade frem for mælkechokolade.

Mørk vs. mælk: Chokoladens rolle i sundhed

Forskere bag undersøgelsen påpeger, at tidligere forskning om sammenhængen mellem chokolade og type 2-diabetes har givet blandede resultater.

De fleste tidligere studier har ikke skelnet mellem forskellige typer chokolade – mørk, mælke og hvid – som alle har forskellige niveauer af kakao, sukker og mælk.

Læs også: Derfor opstår fødevareallergi - og sådan kan symptomerne behandles

LÆS OGSÅ: Godt nyt for overvægtige og mennesker med type 2-diabetes

Hovedresultater fra undersøgelsen:

  • Forskerne analyserede data fra tre store langtidsstudier blandt amerikanske sygeplejersker og sundhedsarbejdere.
  • I alt blev 192.028 mennesker fulgt over en periode på 25 år.
  • I gruppen, hvor man så på chokoladeindtag generelt, udviklede 18.862 personer type 2-diabetes. De, der spiste mindst 28 gram chokolade fem gange om ugen, havde 10 % lavere risiko for diabetes end dem, der sjældent eller aldrig spiste chokolade.
  • Blandt dem, der primært spiste mørk chokolade, var risikoen hele 21 % lavere.

Til gengæld var et højt indtag af mælkechokolade forbundet med vægtøgning, hvilket øger risikoen for type 2-diabetes.

Diabetes og livsstil

Type 2-diabetes opstår, når kroppen ikke bruger insulin effektivt, hvilket fører til forhøjet blodsukker.

Læs også: Føler du dig udmattet? Mangel på disse vitaminer kan være årsagen

De seneste år har antallet af unge under 40 med type 2-diabetes været stigende, drevet af fedme og usunde kostvaner.

Hvad betyder det for dig?

Forskningen antyder, at en lille mængde mørk chokolade kan have en beskyttende effekt mod type 2-diabetes, men resultaterne kræver yderligere studier for at blive bekræftet.

Hvis du vil inkludere chokolade i din kost, anbefales det at vælge mørk chokolade med højt kakaoindhold og undgå varianter med meget sukker og mælk.

Samtidig bør chokolade nydes i moderation som en del af en sund livsstil.

Læs også: Ny undersøgelse: Kosttilskud hjalp deltagere med at holde vægten efter slankekur

Artiklen er baseret på informationer fra The Guardian.

LÆS OGSÅ: Krom kan muligvis forebygge type 2-diabetes

LÆS OGSÅ: Læge med advarsel til alle mænd: Disse 5 symptomer må du aldrig ignorere

Læs også: Hverdagens sukkerfælde kan ramme din lever

Læs også: Ny debat om hvidt brød: Det bekymrer flere sundhedseksperter

Andre Artikler

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.