I Danmark anslås det, at omkring 5-7% af befolkningen er ordblinde, hvilket svarer til mere end 400.000 personer.
Ifølge Nota, Danmarks nationale bibliotek og videncenter for mennesker med læsevanskeligheder, har cirka 750.000 danskere læsevanskeligheder.
Selvom der ikke findes en kur mod dysleksi, er tidlig identifikation afgørende for at kunne implementere effektive strategier og støtteforanstaltninger.
Vigtigt at fange tidligt
Vasilii Kiselev, CEO og medstifter af Legacy Online School, understreger overfor Mirror vigtigheden af tidlig opdagelse:
“At identificere dysleksi tidligt giver forældre og undervisere mulighed for at introducere støttestrategier, der imødekommer barnets specifikke behov, frem for at lade dem kæmpe i stilhed eller miste selvtillid.”
Kiselev påpeger desuden, at børn med dysleksi ofte kan vise tidlige tegn som vanskeligheder med at lære eller huske børnerim, forveksling af ordlyde eller problemer med at følge flerstykkede instruktioner.
Han bemærker: “Når børn føler sig forstået og støttet, begynder de at indse, at deres udfordringer med læsning eller skrivning kun er en del af deres læringsprofil, ikke en afspejling af deres intelligens.”
Han peger på 10 tegn på ordblindhed, som man kan spotte allerede mens barnet er meget lille:
- Problemer med børnerim
- Interesse for historier, men ikke for ord
- Vanskeligheder med alfabetet
- Fejl i udtale
- Problemer med rytme
- Sværheder med instruktioner i flere trin
- Hukommelsesproblemer
- Retningsforvirring
- Svingende præstation
- Familiehistorik
I Danmark er der flere ressourcer til rådighed for at støtte personer med dysleksi. Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVL) arbejder for at øge kendskabet til læsevanskeligheder og tilbyder vejledning til både fagfolk og berørte individer.
Derudover tilbyder Specialpædagogisk Støtte (SPS) hjælp til studerende med dysleksi på videregående uddannelser, hvilket sikrer, at de får den nødvendige støtte til at gennemføre deres studier.
Det er vigtigt at anerkende, at dysleksi ikke er en indikator for intelligens eller potentiale. Med den rette støtte og forståelse kan personer med dysleksi opnå succes på lige fod med andre. Som Kiselev bemærker:
“Når vi anerkender og adresserer dysleksi fra starten, sender vi et stærkt budskab om, at alle børn lærer forskelligt – og det er helt i orden.”