Dit drikkevand kan afsløre en skjult risiko for Parkinsons

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning antyder, at forhold dybt under jorden kan have større betydning for vores helbred, end mange forestiller sig.

De fleste tænker sjældent over, hvor deres drikkevand egentlig stammer fra. Vandet ser rent ud i glasset, og derfor antager mange, at det også er helt sikkert.

Men forskere begynder nu at undersøge, om de geologiske systemer, der lagrer vand under jorden, kan spille en rolle for udviklingen af neurologiske sygdomme.

En ny stor undersøgelse tyder på, at bestemte typer grundvand kan være forbundet med en øget risiko for Parkinsons sygdom.

Spor under jorden

Studiet analyserede data fra mere end 12.000 personer med Parkinsons sygdom og sammenlignede dem med over 1,2 millioner personer uden sygdommen. Alle deltagerne boede tæt på mere end 1.000 steder, hvor grundvand blev analyseret.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Forskerne undersøgte både typen af akvifer, der leverer drikkevandet, samt hvor gammelt grundvandet er.

En akvifer er et underjordisk lag af sten eller sediment, som kan lagre og transportere vand til brønde og kilder.

Resultaterne viste, at personer i områder med drikkevand fra karbonat-akviferer havde omkring 24 procent højere risiko for Parkinsons sygdom end personer i områder med andre typer akviferer.

Yngre vand, større risiko

Forskerne fandt også en mulig sammenhæng mellem grundvandets alder og sygdomsrisiko.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Ældre grundvand, som typisk ligger dybere i jorden, var forbundet med en lidt lavere risiko i karbonatsystemer.

Forskerne mener, at forklaringen kan være, at visse akviferer gør det lettere for pesticider, tungmetaller og industrielle kemikalier at trænge ned i drikkevandet.

Studiet er ledet af Brittany Krzyzanowski fra Barrow Neurological Institute og bliver præsenteret på American Academy of Neurology’s årlige møde i 2026.

Kilder: Medical News Today

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.