Bekymrede eksperter: Denne type mælk kan skade din sundhed

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Drik ikke denne type mælk for sundhedens skyld, da den kan skade dit helbred.

Plantebaserede drikke som havre-, mandel- og soyadrik har i den grad fået en høj stjerne hos mange danskere.

Det bliver i stigende grad foretrukket af mange danskere som et sundere alternativ til mælk.

Men ifølge flere forskere er det ikke nødvendigvis den bedste løsning for sundheden.

Hvor sundt er det?

Den amerikanske professor Maria Abreu, som forsker i tyktarmskræft, er klar i spyttet, da hun advarer mod de populære drikke.

Læs også: Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

De kan nemlig være en del af forklaringen på den stigende forekomst af tyktarmskræft blandt yngre voksne i USA.

Hun lægger ikke skjul på, at kemikalier og bakterier i forarbejdede fødevarer kan fremprovokere et enzym i tarmen, der fører til kronisk inflammation.

Tilstanden kan i værste fald udvikle sig til kræft, forklarer hun til 7 News, Miami.

Ifølge hende er de plantebaserede drikke en del af problemet, da de ofte opfattes som sundere, men i virkeligheden hører de til kategorien af ultraforarbejdede fødevarer.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Yderligere bekymring

Diætist Jessica Cording bakker op om denne bekymring:

“Mælkefri produkter har en slags sundhedsglorie omkring sig – mange forbrugere antager, at bare fordi noget er mælkefrit, betyder det, at det er sundt”, lyder det fra diætisen i sidste uge til det britiske Daily Mail.

Også danske Anne Tjønneland, forskningsleder i Kræftens Bekæmpelse, deler den store skepsis:

“Der er ikke meget positivt at sige om produkterne, bortset fra hensynet til miljøet. Drik dem ikke for din sundheds skyld”, siger hun ifølge B.T.

Læs også: Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Hun påpeger, at plantebaserede drikke indeholder emulgatorer og tilsætningsstoffer, der ofte er forbundet med sundhedsrisici.

Selvom der endnu ikke er dokumentation for, at plantedrikke direkte øger risikoen for kræft, peger hun på, at det er deres effekt på blodsukker og insulin, der vækker bekymring.

Artiklen er baseret på informationer fra Dagens.dk, 7 News, Miami og Daily Mail.

Læs også: Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Andre Artikler

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

Ny forskning peger på, at én samlet ugentlig træning kan give overraskende målbare resultater.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.