Ny undersøgelse viser: Faste kan bremse aldring og forbedre hjernesundhed

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning fra Buck Institute for Research on Aging i USA viser, at faste kan have en positiv effekt på hjernens sundhed og aldringsprocessen.

Under faste producerer kroppen ketonstoffer, som spiller en afgørende rolle i at rense hjernen for beskadigede proteiner.

Dette kan potentielt beskytte mod neurodegenerative sygdomme som Alzheimers.

[irp]

Ketonstoffer og hjernens rengøringsproces

Ifølge forskerne fungerer ketonstoffer ikke kun som en energikilde, men også som “kraftfulde signalmetabolitter,” der hjælper med at nedbryde beskadigede proteiner.

Disse proteiner kan ophobes med alderen og er kendetegnende for tilstande som Alzheimers, i følge WP.

Læs også: Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

“Tabet af cellens evne til at rense og fjerne beskadigede proteiner er et af de centrale tegn på aldring og neurodegenerative sygdomme,” skriver forskerne i deres artikel, der er offentliggjort i tidsskriftet Cell Chemical Biology.

Under faste kan ketonstofferne bruges som energikilde i stedet for glukose.

Dette understøtter vigtige processer som proteostase – kroppens evne til at opretholde balance i produktionen, foldningen og fjernelsen af proteiner – og hjælper dermed med at holde hjernen sund.

Potentiale for behandling af Alzheimers

Ifølge Dr. John Newman, en af forskerne bag studiet, har tidligere undersøgelser antydet, at faste kan forbedre hjernens sundhed.

Læs også: Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

Han forklarer:

“Mange har antaget, at forbedringer skyldtes øget energi til hjernen eller reduceret inflammation. Nu ved vi, at ketonstoffer direkte interagerer med beskadigede proteiner og gør dem opløselige, så kroppen kan genbruge dem.”

Denne proces kan også reducere amyloidplaques – en af de centrale markører for Alzheimers – i musemodeller, tilføjer han.

Forskningens fremtidsperspektiver

Newman fremhæver, at selvom energitilførsel og inflammation stadig er vigtige elementer, åbner den direkte interaktion mellem ketonstoffer og beskadigede proteiner op for nye muligheder inden for aldringsforskning og behandling af neurodegenerative sygdomme.

Læs også: 1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

“Vi er kun begyndt at udforske, hvordan manipulation af ketonstoffer kan hjælpe hjernen med at bekæmpe aldring og sygdom,” siger han.

Tidligere undersøgelser har vist lignende resultater hos både mennesker og dyr, hvor faste øgede ketonproduktionen og forbedrede hjernens funktioner.

Dette understøtter ideen om, at faste kan være en vigtig brik i fremtidens behandlinger for neurodegenerative sygdomme.

LÆS OGSÅ: 5 ting du bør vide om overgangsalderen

Læs også: Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

LÆS OGSÅ: Din mund advarer dig: Smerter kan skyldes vitaminmangel

Læs også: Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Andre Artikler

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.

1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

En stor international undersøgelse har set nærmere på, om forskellige typer læskedrikke kan påvirke risikoen for leverkræft.

Ringen for ørerne kan være et tidligt faresignal

Eksperter advarer om, at en vedvarende ringen eller summen i ørerne kan være et af de første tegn på begyndende høretab.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.

1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

En stor international undersøgelse har set nærmere på, om forskellige typer læskedrikke kan påvirke risikoen for leverkræft.