Forskere finder sammenhæng mellem antikolinerg medicin og demens

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En ny undersøgelse fra University of Nottingham afslører, at langvarig brug af visse antikolinerge lægemidler kan øge risikoen for demens markant, især blandt ældre over 55 år.

En ny undersøgelse fra University of Nottingham afslører, at langvarig brug af visse antikolinerge lægemidler kan øge risikoen for demens markant, især blandt ældre over 55 år.

Antikolinerge lægemidler bruges til behandling af en række tilstande, herunder blæreproblemer, Parkinsons sygdom og depression.

Undersøgelsen, der blev støttet af National Institute for Health Research (NIHR), viste, at personer, der dagligt tog stærke antikolinerge lægemidler i tre år eller mere, havde en næsten 50% højere risiko for at udvikle demens, især vaskulær demens.

Vaskulær demens skyldes skader på hjernens blodkar og påvirker blandt andet hukommelse og tænkeevne.

Læs også: Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Det skrive Express

Dr. James Pickett, forskningschef hos Alzheimer’s Society, kommenterede:

“Denne undersøgelse bygger på tidligere forskning, der forbinder anticholinergiske lægemidler med øget demensrisiko. Den nye undersøgelse viser, at langvarig og højdosis brug er særligt risikabelt.”

LÆS OGSÅ: 5 ting du bør vide om overgangsalderen

Læs også: Ringen for ørerne kan være et tidligt faresignal

Forsigtighed ved ordinering

Antikolinerge lægemidler blokerer acetylcholin, et kemisk stof i nervesystemet, der hjælper musklerne med at slappe af og trække sig sammen. De bruges til behandling af tilstande som:

  • Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)
  • Blæreforstyrrelser
  • Allergier
  • Gastrointestinale lidelser
  • Parkinsons sygdom

Forskningen, offentliggjort i tidsskriftet JAMA Internal Medicine, analyserede data fra over 58.000 patienter med demens og mere end 225.000 patienter uden demens.

Resultaterne viste en klar forbindelse mellem antikolinerge lægemidler og øget demensrisiko, især for lægemidler til behandling af depression, psykiatriske lidelser, Parkinsons sygdom, blæreproblemer og epilepsi.

Dog blev der ikke fundet en tilsvarende risiko for andre typer antikolinerge lægemidler, såsom antihistaminer og nogle mave-tarm-mediciner.

Læs også: Derfor fraråder eksperter mikrodosering af GLP-1-medicin

Forskerne understreger, at det ikke kan udelukkes, at nogle patienter allerede havde begyndende demens, før de begyndte behandlingen.

Professor Tom Dening, leder af Centre for Dementia ved University of Nottingham, påpeger, at læger bør udvise særlig forsigtighed ved ordination af disse lægemidler til ældre patienter.

Hvis du bruger antikolinerge lægemidler, især over en længere periode, bør du drøfte det med din læge. Ændringer i medicin bør dog altid ske under lægeligt opsyn.

LÆS OGSÅ: Din mund advarer dig: Smerter kan skyldes vitaminmangel

Læs også: Populær mavesyremedicin kan give problemer, når du forsøger at stoppe

LÆS OGSÅ: Fødevarestyrelsen deler advarsel: Undgå kræftfremkaldende stof i dine julesmåkager

Læs også: Efter årtiers venten er en solcremeingrediens nu blevet godkendt

Andre Artikler

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.

1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

En stor international undersøgelse har set nærmere på, om forskellige typer læskedrikke kan påvirke risikoen for leverkræft.

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.