Nyt studie: Drop vitaminpiller

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mange danskere tager dagligt multivitaminer i håbet om et sundere og længere liv. Men et nyt stort studie konkluderer, at disse kosttilskud ikke har den forventede effekt. Faktisk kan brugen af vitaminpiller udgøre en risiko for helbredet.

En lille overdødelighed 
I et omfattende studie, offentliggjort i tidsskriftet JAMA, undersøgte forskere data fra næsten 400.000 raske amerikanere over en periode på 20 år. Resultaterne viste, at multivitamin-brugere ikke levede længere end dem, der ikke tog tilskud. Der var faktisk en lille overdødelighed hos dem, som tog multivitaminer. Dog mener Susanne Gjedsted Bügel, professor i ernæring og sundhed ved Københavns Universitet, at man ikke skal hænge sig i denne sammenhæng. 

Vitamin-overdosis 
Risikoen ved multivitaminer ligger i den potentielle overdosis af visse vitaminer og mineraler. For eksempel kan for meget D-vitamin føre til forkalkninger, mens for meget jern kan skade leveren. Ifølge Susanne Gjedsted Bügel kan et overskud af vitaminer påvirke kroppens stofskifte og endda øge risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme. Derfor er det en god idé at finde ud af, hvilke vitaminer du mangler i samråd med din læge og kun tage dem.

Artiklen er baseret på informationer fra JAMA, Videnskab.dk og kommentarer fra danske forskere indenfor ernæring og sundhed.

Læs også: Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Andre Artikler

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Hvilken søvnposition er bedst for dit hjerte, din mave og din ryg?

Din foretrukne sovestilling påvirker vejrtrækning, mavesyre og rygsøjle mere end du måske tror.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.