Undgå kollagen: Derfor kan det være farligt

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Er du en af de mange, der overvejer at tage kollagen som kosttilskud? Så er det vigtigt at vide, at ikke alle bør gøre det. Faktisk kan kollagen være problematisk for en bestemt type mennesker.

Hvad er kollagen?
Kollagen er et protein, der spiller en afgørende rolle i vores krop. Det findes i huden, senerne, knoglerne, brusk, bindevæv og tænder, hvilket gør det til en af kroppens vigtigste byggesten. Kollagen er med til at holde huden elastisk og stærk, men produktionen af kollagen falder med alderen. Faktisk begynder nedgangen allerede fra 30-års alderen og bliver endnu mere markant i forbindelse med overgangsalderen. Denne reduktion i kollagen er en af årsagerne til, at huden mister sin fasthed og rynker begynder at vise sig med tiden.

Visse mennesker bør undgå kollagen
Kollagen er et protein, der naturligt findes i animalske produkter som gelatine, knoglebouillon og kødets bindevæv. De fleste kollagentilskud er lavet af ingredienser som fisk, skaldyr og æg, hvilket kan være en udfordring for allergikere. Hvis du er allergisk over for disse fødevarer, bør du undgå kollagen helt. Selvom kollagen generelt tolereres godt, advarer eksperter om, at personer med allergier bør holde sig væk. Derudover kan nogle mennesker opleve bivirkninger som kvalme, oppustethed og halsbrand, selvom forskning ikke entydigt har bekræftet disse bivirkninger.

Alternativer
Hvis du overvejer at tage kollagen som supplement, er det vigtigt at kende risiciene, især hvis du har allergier. Alternativer som vegansk kollagen, der er fremstillet af genetisk modificerede gær og bakterier, kan være en løsning for dem, der ønsker at undgå animalske produkter. Men for mange er en varieret kost rig på frugt, grøntsager og plantebaseret protein dog med til at støtte kroppens egen kollagenproduktion.

Artiklen er baseret på informationer fra Healthline og Webapoteket.

Læs også: Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Læs også: Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Andre Artikler

Derfor er vand bare så vigtigt: Selv lidt tørst kan påvirke dit humør og din koncentration

Din hjerne registrerer væskemangel længe før du selv mærker tørsten.

Sådan kan du følge med i nyhederne uden at blive overvældet

Den konstante strøm af nyheder kan være svær for hjernen at håndtere, fordi den ikke er skabt til...

Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Bælgfrugter regelmæssigt på tallerkenen giver målbart lavere LDL-kolesterol og lavere fasteblodsukker, ifølge et studie bag Nordiske Næringsstofanbefalinger 2023.

Sover du mere end 8 timer om natten? Det kan fremskynde aldringen af dine organer

Nyt Nature-studie fra Columbia University peger på et snævert søvnvindue for langsommere organaldring.

Derfor er vand bare så vigtigt: Selv lidt tørst kan påvirke dit humør og din koncentration

Din hjerne registrerer væskemangel længe før du selv mærker tørsten.

Sådan kan du følge med i nyhederne uden at blive overvældet

Den konstante strøm af nyheder kan være svær for hjernen at håndtere, fordi den ikke er skabt til...

Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Bælgfrugter regelmæssigt på tallerkenen giver målbart lavere LDL-kolesterol og lavere fasteblodsukker, ifølge et studie bag Nordiske Næringsstofanbefalinger 2023.