Så meget kaffe må du drikke

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Hvis du er en af de mange danskere, der ikke kan starte dagen uden en kop kaffe, er du ikke alene. Faktisk drikker vi danskere i gennemsnit 3-4 kopper kaffe dagligt, hvilket placerer os blandt de mest kaffedrikkende nationer i verden. Forskning har nu sat en grænse for, hvornår dit kaffeforbrug kan begynde at blive risikabelt for dit helbred.

Trussel mod hjertet
Forskning viser, at indtagelse af mere end en bestemt mængde koffein om dagen kan have negative konsekvenser for dit hjerte. Når du drikker kaffe, stiger dit blodtryk, og dit hjerte slår hurtigere. Det kan være særligt problematisk, hvis du allerede har en forhøjet risiko for eksempelvis hjertekarsygdomme. 

Ifølge en undersøgelse fra Zydus Medical College i Indien kan et overforbrug af kaffe begynde at belaste hjertet. Dr. Nency Kagathara, som stod bag undersøgelsen, advarer: “Regelmæssig koffeinindtagelse kan forstyrre det parasympatiske nervesystem, hvilket kan føre til forhøjet blodtryk og hjertefrekvens. Dette kan sætte ellers sunde personer i fare for forhøjet blodtryk og andre hjerte-kar-hændelser.” Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor meget kaffe du indtager.

Anbefalinger for koffeinindtag
Selvom mange danskere nyder flere kopper kaffe dagligt uden at opleve umiddelbare problemer, er det værd at overveje, om du burde skære lidt ned. Eksperterne anbefaler, at fire kopper kaffe om dagen er den øvre grænse for at undgå at belaste hjertet unødigt. Det svarer til 10 dåser cola eller 2 energidrikke. Hvis du ofte drikker mere end det, kan det være en god idé at reducere dit forbrug, især hvis du oplever symptomer som hjertebanken eller forhøjet blodtryk.

Artiklen er baseret på informationer fra The Sun og Sundhed.dk.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

Kronisk træt hele dagen? Her er 5 tegn på, at du måske mangler jern

Jernmangel er verdens hyppigste ernæringsmangel, og de tidlige tegn ligner ofte stress eller søvnmangel.

Læge peger på overset årsag til smerter i knæ og hofter

Små problemer i fødderne kan få konsekvenser længere oppe i kroppen.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

Kronisk træt hele dagen? Her er 5 tegn på, at du måske mangler jern

Jernmangel er verdens hyppigste ernæringsmangel, og de tidlige tegn ligner ofte stress eller søvnmangel.