Middelhavskost: Mere end bare en diæt

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Middelhavskost er en livsstil, der har fanget opmærksomheden fra sundhedseksperter verden over. Baseret på traditionelle fødevarer fra lande som Grækenland og Italien, er denne kost rig på frugt, grøntsager og sunde fedtstoffer. Den har vist sig at være både nærende og effektiv til at forebygge en række sygdomme.

De naturlige råvarer
Middelhavskosten fokuserer på at inkludere en bred vifte af sunde, naturlige fødevarer. Du bør især fylde tallerkenen med friske frugter, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter og nødder. Sunde fedtstoffer, som findes i ekstra jomfru olivenolie og avocado, er også en vigtig del af kosten. Fisk og skaldyr bør spises mindst to gange om ugen, mens indtaget af fjerkræ, æg og mejeriprodukter holdes til et moderat niveau. Rødt kød og forarbejdede fødevarer bør begrænses mest muligt, og det samme gælder for sukkerholdige drikke og raffinerede kornprodukter.

Middelhavskostens fordele
En af de største fordele ved middelhavskosten er dens evne til at fremme hjertesundhed. Ifølge en undersøgelse foretaget af 3 forskere fra Department of Medicine, Division of Geriatrics og Nutritional Science ved Washington University, St. Louis, Missouri kan denne kost hjælpe med at reducere risikoen for blandt andet slagtilfælde og hjerteanfald, men også hjælpe med vægttab. 

Den har også vist sig at stabilisere blodsukkeret, hvilket gør den til et godt valg for dem, der ønsker at beskytte sig mod type 2-diabetes. En stor gennemgang af forskellige undersøgelser af nogle forskere fra blandt andet Institute of Neuroscience ved Trinity College Dublin påpeger også, at personer, der følger middelhavskost, oplever færre aldersrelaterede kognitive problemer, hvilket tyder på, at kosten kan beskytte hjernen.

Det handler om nydelse
Middelhavskost handler ikke kun om, hvad du spiser, men også om, hvordan du spiser. Fælles måltider og nydelsen af maden uden distraktioner fra skærme er centrale elementer. Det er altså ikke en diæt, men en livsstil, som kan medføre mange sundhedsmæssige fordele.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Artiklen er baseret på informationer fra Healthline og National Library of Medicine.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Andre Artikler

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.