Den skjulte bagside af grøn te

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Grøn te er kendt for sine mange sundhedsmæssige fordele, og nogle mener, at det kan forbedre din søvn, hvis du drikker det før sengetid. Men er det virkelig en god idé?

De sundhedsmæssige effekter
Grøn te indeholder flere aktive plantestoffer, som kan have betydelige effekter på kroppen. En af de mest bemærkelsesværdige er aminosyren theanin, der menes at fremme afslapning og forbedre søvnkvaliteten ved at reducere stresshormoner i hjernen. Forskere fra University of Shizuoka foreslår, at man skal drikke 3-4 kopper grøn te for at få den fulde effekt. Derudover indeholder det også antioxidanter, der kan have medicinske effekter ifølge forskere fra International Medical University i Malaysia.

Ulemperne ved at drikke grøn te
Det kan virke paradoksalt, men mens grøn te kan fremme afslapning på grund af theanin, kan det faktisk også forstyrre din søvn. En kop grøn te indeholder omkring en tredjedel af den mængde koffein, der findes i en kop kaffe. Koffeinen kan påvirke din evne til at falde i søvn, og det kan tage op til halv til en hel time før effekten viser sig.

Selvom der er beviser for, at theanin i grøn te kan modvirke koffeinens stimulerende effekter, kan koffeinfølsomme personer stadig opleve søvnforstyrrelser, afhængigt af hvor meget grøn te de drikker. Derfor kan det være en fordel for dem at vælge en grøn te med lavt koffeinindhold eller brygge teen i koldt vand i stedet for kogende vand, hvilket kan reducere koffeinindholdet.

Derudover kan det resultere i flere natlige toiletbesøg, hvis du drikker det kort før sengetid, hvilket kan reducere din samlede søvnkvalitet. Overvej derfor at nyde din grønne te tidligere på dagen for at få alle fordelene uden at gå på kompromis med din søvn.

Læs også: Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Artiklen er baseret på informationer fra Healthline og National Library of Medicine.

Læs også: Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Andre Artikler

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.