Er det sundt at opvarme din mad i mikroovnen?

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mange er bekymrede for, om mikroovnen ødelægger de værdifulde næringsstoffer i maden. Vi hører ofte, at genopvarmning eller madlavning i mikroovnen kan være en hurtig løsning, men er det egentlig en sund måde at tilberede vores måltider på?

Ny og gammel forskning
Nogle undersøgelser har vist, at visse grøntsager mister en del af deres næringsindhold i mikroovnen. For eksempel viste en række forskere fra Laboratorio de Fitoquimica, Departamento de Ciencia y Tecnología de los Alimentos i Spanien, at flavonoider – plantestoffer med antiinflammatoriske egenskaber – kan blive reduceret, når grøntsager som broccoli opvarmes i mikroovnen. Dette er dog ikke altid tilfældet.

En undersøgelse fra 2019, foretaget af en række forskere fra Beltsville Human Nutrition Research Center, undersøgte næringstabet i broccoli ved tilberedning i mikroovnen. De bemærkede, at tidligere studier havde varieret i tilberedningstid, temperatur og om broccolien var i vand. 

Resultaterne viste, at kortere tilberedningstider, som for eksempel ved at putte broccolien i mikroovnen i kun et minut, ikke kompromitterede næringsindholdet. Faktisk kunne både dampning og opvarmning i mikroovnen endda øge indholdet af flavonoider.

Et andet forskningsprojekt foretaget i 2020 på R&D, Conagra Brands i USA viste, at mikroovnen kunne bevare flere næringsstoffer, såsom C-vitamin, end andre tilberedningsmetoder, afhængig af madens tekstur og sammensætning. Selvom opvarmningen i mikroovnen kunne bevare flere flavonoider, viste forskningen også, at brugen af for meget vand under tilberedningen – som den mængde man typisk ville bruge til kogning – kunne medføre et fald i flavonoidindholdet. 

Læs også: Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Den enkelte fødevarer
Ifølge hovedforskeren Xianli Wu fra Beltsville Human Nutrition Research Center ved US Department of Agriculture, er der ikke en enkelt mekanisme, der forklarer, hvorfor opvarmning i mikroovnen kan øge flavonoidindholdet. Det er muligt, at mikroovnen gør flavonoiderne lettere at måle, måske ved at blødgøre plantens væv, og dermed gøre dem lettere at udtrække, snarere end at øge deres faktiske mængde. 

Xianli Wu understreger dog, at der ikke er noget entydigt svar på, om mikroovnen bevarer flere næringsstoffer end andre tilberedningsmetoder, da hver fødevare er forskellig med hensyn til tekstur og næringsindhold. “Når man ser på almindeligt anvendte husholdningsmetoder, er mikroovnen en foretrukken metode for mange plantemadvarer, men sandsynligvis ikke for alle”, fortæller han.

Beholdes næringsstofferne? 
Selvom mikroovnen kan reducere nogle næringsstoffer, er det ikke hele sandheden. Med den rette tilberedning kan mikroovnen faktisk være en skånsom metode til at bevare maden næringsværdi, men det kommer an på, hvilke fødevarer, man kigger på.

Artiklen er baseret på informationer fra BBC.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Andre Artikler

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.