Mikroovnen: Sandheden om stråling

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mikroovnen har været en fast del af køkkenet i årtier, men spørgsmålet om, hvorvidt strålingen fra mikroovnen er farlig, dukker stadig op. Selvom mikroovnen er kendt for sin hurtige og effektive opvarmningsevne, har mange stadig en frygt for, hvad de elektromagnetiske bølger gør ved maden – og ved os.

Hvordan virker mikrobølger?
Mikrobølger bruger lavfrekvente elektromagnetiske bølger, som også findes i lyspærer og radioer. Disse bølger får vandmolekylerne i maden til at vibrere, hvilket skaber friktion og opvarmer maden. Mennesker optager også elektromagnetiske bølger, men mikrobølgeovne producerer bølger med relativt lav frekvens, som holdes inden for ovnen. 

Er de farlige?
Selv hvis bølgerne slap ud af mikroovnen, ville de ikke være farlige, forklarer Juming Tang, professor i Food Engineering ved Washington State University. “Mikrobølger er en del af de elektromagnetiske bølger, vi udsættes for dagligt. Når du bager brød, bliver du udsat for elektromagnetiske bølger og infrarød energi fra ovnens varmeelementer. Selv mennesker udveksler radioaktive bølger med hinanden”, forklarer han.

Selvom det lyder teknisk, er der ingen grund til bekymring. Ifølge organisationen WHO er der intet farligt ved denne form for stråling, så længe mikrobølgeovnen bruges korrekt. Varmen indeni i mikroovnen er dog stadigvæk farlig, og man bør selvfølgelig ikke putte levende væsner derind.

Vær opmærksom på plastik
Selvom mikrobølgerne i sig selv ikke udgør en fare, er der andre faktorer, du skal være opmærksom på, når du bruger mikroovnen. Et af de største bekymringsområder er opvarmning af mad i plastikbeholdere. Visse plasttyper kan frigive kemikalier, der kan forstyrre kroppens hormoner og potentielt påvirke helbredet.

Læs også: Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Derfor anbefales det, at du undgår at varme mad i plastikbeholdere, medmindre de er sikre at bruge i mikroovnen. På den måde kan du minimere risikoen for, at skadelige stoffer fra plastikken siver over i din mad.

Så, er det farligt at spise mad, der har været i mikroovnen? Nej, det er det ikke. Strålingen i mikroovnen er fuldstændig harmløs for maden og for dig. Så du kan trygt fortsætte med at bruge mikroovnen i din dagligdag.

Artiklen er baseret på informationer fra BBC.

Læs også: Dette sker i din krop, når du spiser hvidløg hver dag

Andre Artikler

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.

Ekstrem varme rammer: Disse lande advarer om sundhedsrisiko

Flere lande har udsendt advarsler om ekstrem varme og opfordrer borgerne til at tage forholdsregler.

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.