Undgå at opvarme din mad i plastikbeholdere! Så farligt er det

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mange af os bruger mikroovnen dagligt, hvor vi opvarmer rester fra dagen før i vores plastikbeholdere. Men burde man begynde at putte maden over på en tallerken i stedet for?

Der er en udbredt bekymring for, om plastmaterialer kan afgive skadelige stoffer, når de udsættes for varme i mikroovnen. En undersøgelse foretaget af en række forskere fra blandt andet Georgetown University Medical Center i USA har peget på, at visse plasttyper kan frigive kemikalier som ftalater, der kan være hormonforstyrrende, når de opvarmes. Disse kemikalier kan potentielt påvirke vores helbred negativt, især når vi gentagne gange opvarmer mad i plastik.

Risikoen ved opvarmning i plastik
Det er ikke alle plastmaterialer, der er beregnet til brug i mikroovnen. Nogle typer plastik indeholder stoffer, som kan blive frigivet ved høje temperaturer, og disse stoffer kan ende i maden, vi spiser. De kan også dryppe fra kondens ned i maden, hvis eksempelvis låget er i plast, fortæller Rolf Halden, professor og direktør ved the Biodesign Center for Environmental Health Engineering på Arizona State University. Forskning har vist, at denne eksponering kan være skadelig, især for børn og gravide, da det kan påvirke hormonerne.

Andre alternativer
Ftalater findes i alt fra legetøj til cremer, men der mangler stadigvæk forskning på området. Eksperter anbefaler dog at bruge mikrobølgesikre beholdere fremstillet af glas eller keramik for at minimere risikoen. Plastik, der mister sin form, bør også kasseres, da det kan lække flere kemikalier.

Artiklen er baseret på informationer fra BBC.

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.