Disse 5 almindelige madvarer kan skade din hjerne!

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Der er nogle fødevarer, der kan skade hjernens sundhed mere, end de gavner. For at bevare en skarp hjerne og mindske risikoen for demens og andre aldersrelaterede sygdomme, bør du begrænse eller helt undgå visse madvarer.

Her er fem fødevarer opstillet af Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet, du bør undgå:

  1. Det dårlige kød
    For meget rødt kød, især kødpålæg, kan øge risikoen for hjertekarsygdomme og kræft, hvilket også kan påvirke hjernens sundhed. Hold indtaget til under 500 gram om ugen, svarende til 2-3 hovedmåltider.
  2. Fedtstofskilden
    Smør og andre animalske fedtstoffer er fyldt med mættet fedt, som kan føre til tilstoppede blodkar, også i hjernen. Skift det ud med planteolier som olivenolie eller margarine.
  3. Morgenmads pålægget
    Ost er lækkert, men det er også en stor kilde til mættet fedt. For meget ost kan bidrage til en usund hjerne, så hold det til et minimum.
  4. Den søde tand
    Sukkerholdige fødevarer som kager, slik og sukkerholdige drikke får blodsukkeret til at stige hurtigt, men det falder også hurtigt igen. Denne ustabile energiforsyning kan påvirke hjernens funktion.
  5. Det hurtige valg
    Fastfood er ofte fuld af fedt, salt og sukker, som ikke er godt for hverken kroppen eller hjernen. Så begræns dit forbrug og prøv eventuelt andre sundere alternativer, når du gerne vil bestille takeaway.

Ved at reducere indtaget af disse fødevarer kan du hjælpe din hjerne med at forblive sund og skarp. Små ændringer i kosten kan gøre en stor forskel for dit mentale helbred. Tag et skridt ad gangen, så det er overkommeligt. Det vigtigste er, at du ændrer dine vaner og tænker sundere.

Artiklen er baseret på informationer fra Center for Sund Aldring.

Læs også: Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Andre Artikler

Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Små valg ved morgenbordet kan gøre en stor forskel i luften. Det mener en ekspert i mave- og tarmsundhed.

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.

Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Små valg ved morgenbordet kan gøre en stor forskel i luften. Det mener en ekspert i mave- og tarmsundhed.

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...