Sukker eller sødestoffer? Det anbefaler eksperterne

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Sodavand er en fast del af hverdagen for mange danskere, men skal man vælge de sukkerholdige eller sukkerfri varianter? På den ene side kan almindelig sodavand være en kaloriebombe, men på den anden side er lightsodavand fyldt med kunstige sødestoffer. Så hvad er det bedste valg, hvis man gerne vil passe på sit helbred?

Danskernes forbrug
Danskerne har et stort forbrug af sodavand, og ifølge en undersøgelse foretaget af DTU køber vi i gennemsnit hele 87 liter sodavand om året pr. person. Det svarer til, at hver enkelt af os – fra fødsel til død – drikker omkring 25 centiliter sodavand dagligt. Denne mængde inkluderer dog ikke sodavand købt via grænsehandel eller på caféer og restauranter, så det reelle forbrug kan være endnu højere. 

De seneste år er salget af sodavand uden sukker desuden steget markant i Danmark. En opgørelse fra 2018 fra Bryggeriforeningen viser, at ca. 40% af det samlede sodavandskøb består af lightvarianter. Det betyder, at danskerne i højere grad er begyndt at vælge sukkerfrie alternativer, når de slukker tørsten.

De medfølgende sygdomme
Sodavand med sukker indeholder store mængder raffineret sukker, hvilket kan føre til et højt kalorieindtag, risiko for vægtøgning, type 2-diabetes og hjertekarsygdomme. På den anden side indeholder sukkerfri sodavand kunstige sødestoffer som aspartam, sakkarin eller sukralose, som hos forskerne rejser bekymring for, at de kan påvirke tarmfloraen og potentielt forstyrre kroppens stofskifte og blodsukkerregulering. Dog mangler der stadigvæk mere forskning på området.

Seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet Jeppe Matthiessen påpeger, at lightsodavand kan være et bedre valg end sukkersødet sodavand, men understreger, at det stadig bør drikkes med måde. “Personer, der indtager store mængder sodavand, erstatter sunde drikkevarer som vand, mælk, kaffe og te. Light bør primært være et alternativ til dem, der i forvejen drikker meget sukkersødet sodavand og har brug for at mindske indtaget”.

Læs også: Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Hvad er bedst?
Konklusionen er, at man bør begrænse sit indtag af sodavand, både med og uden sukker. Sukkerholdige sodavand kan være med til at øge vægten, hvor sukkerfrie sodavand kan have en negativ effekt på kroppens funktioner. Det anbefales derfor, at du vælger vand eller andre sunde drikke frem for sodavand. Dog kan et enkelt glas i ny og næ forbedre din livskvalitet og vil ikke skade din overordnede sundhed.

Artiklen er baseret på informationer fra DTU, The Guardian, Jyllands-Posten, iForm og Kræftens Bekæmpelse.

Læs også: Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Andre Artikler

Nyresygdom giver sjældent symptomer: 7 tegn du bør kende alligevel

Kronisk nyresygdom rammer op mod hver tiende voksne dansker, men de fleste opdager det aldrig i tide.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Nyresygdom giver sjældent symptomer: 7 tegn du bør kende alligevel

Kronisk nyresygdom rammer op mod hver tiende voksne dansker, men de fleste opdager det aldrig i tide.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.