Ny undersøgelse: Plastikflasker kan øge dit blodtryk

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Du tænker nok, at det er det sunde valg, når du griber ud efter en plastikflaske med vand. Men en ny undersøgelse har afsløret, at denne dagligdags vane kan have overraskende konsekvenser for dit blodtryk. Forskernes råd er i hvert fald klart: Drik ikke vand fra plastikflasker!

Hvor meget mikroplast indtager vi?
En undersøgelse fra University of New Mexico påviste, at vi indtager cirka 5 gram mikroplast om ugen, hvilket svarer til et helt kreditkort. Disse små plastikpartikler ender i vores krop gennem mad og drikke. I værste fald kan de ende i vores hjerner. Men der er gode nyheder på vandfronten. Forskning fra Jinan University in Guangzhou viser, at op til 90% af mikroplasten kan fjernes ved at koge og filtrere vores vand. Dette simple skift kan have en positiv effekt på vores helbred, specielt i de lande, hvor du ikke kan drikke vand fra hanen. 

De farlige plastikflasker
Ny forskning peger på, at mikroplast fra plastikflasker kan øge dit blodtryk. En undersøgelse fra Danube Private University i Østrig har nemlig vist, at mikroplastpartikler fra flaskerne kan trænge ind i blodbanen og påvirke dit helbred på en måde, som vi først nu begynder at forstå. 

Forskerne undersøgte otte voksne, der i en periode på 30 dage udelukkende drak vand fra hanen. Resultaterne viste et markant fald i deres blodtryk efter perioden uden plastikflasker. ”Bemærkelsesværdige tendenser blev observeret. Resultaterne af undersøgelsen tyder for første gang på, at en reduktion i brugen af plastik potentielt kan sænke blodtrykket, sandsynligvis på grund af den reducerede mængde plastikpartikler i blodbanen”, skriver forskerne i deres rapport. Dette har sat gang i debatten om, hvorvidt vi bør ændre vores vaner og undgå plastikflasker.

Løsningen på problemet
Forskerne understreger, at vand direkte fra hanen kan være en langt sundere løsning, når det kommer til at reducere mikroplastindtaget. Et overraskende fund i undersøgelsen viste, at det ikke kun var plastikflasker, men også glasflasker, der kunne indeholde mikroplast – dog i mindre omfang. Man kan altså potentielt mindske mængden af plastikpartikler i kroppen ved at skifte til vand fra hanen, og derved reducere risikoen for forhøjet blodtryk. 

Læs også: Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Dog er det et meget lille studie, og forskerne opfordrer til, at resultaterne undersøges i en større skala. De anbefaler dog, at man ikke bør drikke vand fra plastikflasker, men i stedet fra hanen, hvis det er muligt.

Artiklen er baseret på informationer fra New York Post og B.T.

Læs også: Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.