Ny forskning: D-vitamin kan mindske risikoen for kræft

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning viser, at D-vitamin ikke kun er godt for dine knogler og dit generelle helbred – det kan også have en betydelig effekt på at beskytte dig mod kræft.

Behovet for D-vitamin
D-vitamin, ofte kaldet solskinsvitaminet, er et fedtopløseligt vitamin, der spiller en afgørende rolle i flere af kroppens funktioner. Det dannes naturligt i huden, når den udsættes for sollys, og det kan også optages gennem kosten, særligt fra æg og mælkeprodukter.

D-vitamin er vigtig for at opretholde en sund knoglestruktur, da det hjælper kroppen med at optage kalk, men det har også betydning for immunforsvaret og vores mentale velvære. I perioder med lidt sollys, som om vinteren, anbefales tilskud for at sikre tilstrækkelige niveauer i kroppen. Selvom mange danskere allerede kender til D-vitaminets betydning for helbredet, er der stadigvæk mere, som vi kan lære af det livsnødvendige vitamin.

Immunsystemet bliver stærkere
Det nye forskningsprojekt, som primært blev udført ved Francis Crick Institute i London, viste, at D-vitamin har en direkte indflydelse på tarmens mikroorganismer. Dette er afgørende, da mange af vores immunceller sidder i tarmen. Mus, der fik en D-vitaminrig kost, viste en øget evne til at bekæmpe kræft.

Det satte gang i yderligere undersøgelser fra grundforskningscentret Predict på Aalborg Universitet, om det samme gælder for mennesker. De danske forskere kunne nemlig ved hjælp af data fra 1,5 millioner danskere påvise, at et lavt niveau af D-vitamin øger risikoen for kræft. “Ved at kombinere tilgængelige D-­vitaminmålinger fra det nationale laboratorieregister med det danske kræftregister kan vi se, at jo lavere niveau af vitaminet, man har, jo større er risikoen for kræft. Også specifikke kræftformer som mavetarmkræft, lungekræft og urinvejskræft”, forklarer professor Tine Jess, som er direktør for Predict, til Magasinet Helse. 

Læs også: Derfor opstår fødevareallergi - og sådan kan symptomerne behandles

D-vitamin året rundt
Den nye forskning understreger, hvor vigtig D-vitamin er for mere end blot vores knogler. Udover at styrke immunforsvaret mod kræft viser resultaterne også, at D-vitamin spiller en central rolle for tarmens sundhed, og dermed kroppens evne til at forsvare sig mod alvorlige sygdomme. Derfor er det vigtigt at sikre et tilstrækkeligt niveau af D-vitamin – især i de mørke vintermåneder, hvor vi ikke får nok sollys. Med en kombination af sollys, kost og eventuelt tilskud, kan vi alle bidrage til at opretholde et stærkt immunforsvar og forebygge dødelige sygdomme.

Artiklen er baseret på informationer fra Magasinet Helse.

Læs også: Føler du dig udmattet? Mangel på disse vitaminer kan være årsagen

Andre Artikler

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.