Sørgelig verdensrekord til Danmark!

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Danmark har sat en verdensrekord, men det er desværre én, som vi helst ville undvære. En ny rapport afslører, at vi ligger på en global førsteplads, der har store konsekvenser for mange menneskers liv og helbred. Det påvirker både unge og ældre, og det ser ud til at ramme flere danskere end nogensinde før.

Stigende tendens siden 1950’erne
Ifølge en opgørelse fra Det Danske Scleroseregister lever 18.616 danskere med den sygdom, der har givet os denne kedelige førsteplads. Forekomsten er steget støt siden 1950’erne, og i dag rammer sygdommen 306 ud af 100.000 danskere. Til sammenligning ligger Norge og Sverige langt bag os, på henholdsvis femte og niende plads på den globale liste over lande, hvor sygdommen er mest udbredt. 

En af forklaringerne er, at flere danskere lever længere med sygdommen, men samtidig ser vi også flere tilfælde blandt ældre over 50, forklarer overlæge og leder af scleroseregistret, Melinda Magyari. “Det er glædeligt, at patienterne lever længere, men vi ser også nye tilfælde i en højere alder, og det er en bekymrende udvikling”, forklarer hun til Magasinet Helse.

Mangel på personale
Et stort problem er, at det stigende antal patienter også øger behovet for fagligt personale, hvilket kan skabe udfordringer. Det er bekymrende, at vi i Danmark er så hårdt ramt. Vi ser en stigning, der svarer til en fordobling af antallet af sclerosepatienter på 20 år. Det stiller krav om, at sundhedsvæsnets ressourcer følger med antallet af patienter. Det gælder den medicinske behandling og kapaciteten rundt omkring på landets scleroseklinikker, men det gælder også rehabilitering og vedligeholdende fysioterapi, som vi ved er afgørende for at bremse sygdomsudviklingen og for, at patienterne får flere gode år og bedre muligheder for at klare hverdagen, fastholde relationer og deltage i samfundet”, udtaler Nana ­Folmann Hempler til Magasinet Helse, der er forsknings- og analysechef i Scleroseforeningen.

Ukendte årsager
Det er en alvorlig situation, vi står overfor. Der bliver stadig flere danskere, som lever med sclerose – en sygdom, der primært rammer kvinder i den fødedygtige alder, men som nu også i stigende grad ses hos ældre. Desværre er der stadig mange ubesvarede spørgsmål om, hvorfor netop Danmark er så hårdt ramt. Forskning har peget på, at både genetiske faktorer og miljømæssige påvirkninger, som D-vitaminmangel og rygning, kan spille en rolle, men årsagen er stadig ukendt.

Læs også: Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Artiklen er baseret på informationer fra Magasinet Helse.

Læs også: Læge blev smittet med ebola - nu er han udskrevet

Andre Artikler

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.

Ekstrem varme rammer: Disse lande advarer om sundhedsrisiko

Flere lande har udsendt advarsler om ekstrem varme og opfordrer borgerne til at tage forholdsregler.

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.