Så meget kaffe om dagen kan redde dit helbred

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Kan du ikke starte dagen uden kaffe? Så har vi gode nyheder til dig! En ny undersøgelse afslører, at dine daglige kaffevaner gør mere end bare at vække dig – det kan faktisk forbedre dit helbred betydeligt.

Ifølge en undersøgelse publiceret i Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism kan kaffe spille en beskyttende rolle mod udviklingen af kardiometabolisk multimorbiditet.

Dette begreb dækker over, at man har to eller flere samtidige hjerte- og stofskiftesygdomme, såsom forhøjet blodtryk, diabetes eller hjertekarsygdomme.

Har man blot en af disse sygdomme, er risikoen for at dø af alle årsager dobbelt så høj. Men lider man af flere, kan risikoen være op til syv gange højere.

Så meget kaffe bør du drikke

Undersøgelsen analyserede kaffeforbruget hos mere end 500.000 deltagere fra UK Biobank i alderen 37-73 år, der var raske ved undersøgelsen start.

Læs også: Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den viste, at de, der drak tre kopper kaffe om dagen, havde den laveste risiko for at udvikle nye kardiometaboliske sygdomme.

“At drikke tre kopper kaffe, eller 200-300 mg koffein, om dagen kan hjælpe med at reducere risikoen for at udvikle kardiometabolisk multimorbiditet hos personer uden eksisterende kardiometaboliske sygdomme”, forklarer Chaofu Ke, der ledte undersøgelsen.

Undersøgelsen fandt frem til, at tre kopper kaffe om dagen reducerede risikoen for at udvikle kardiometabolisk multimorbiditet med hele 48,1% sammenlignet med dem, der ikke drikker kaffe eller kun indtager små mængder koffein.

For dem, der indtog mellem 200 og 300 mg koffein dagligt, var risikoen 40,7% lavere.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Så næste gang du overvejer den tredje kop kaffe, kan du nyde den med god samvittighed. Dit hjerte og helbred vil takke dig. Men husk ikke at putte sukker eller sirup i.

Artiklen er baseret på informationer fra Medical Daily og Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Læs også: Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Andre Artikler

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.