Nyt studie: Disse typer grøntsager kan beskytte mod forhøjet blodtryk

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning viser, at en bestemt type grøntsag kan være nøglen til at sænke blodtrykket hos personer med mildt forhøjet blodtryk. 

Undersøgelsen
Et lille nyt australsk studie, foretaget af forskere fra Edith Cowan University og offentliggjort i BMC Medicine, undersøgte effekten af bestemte typer grøntsager på voksne med let forhøjet blodtryk. Studiet inkluderede 18 deltagere i alderen 56 til 72 år, hvoraf størstedelen var kvinder. 

Gruppen blev delt op i to, hvor de på over to uger enten indtog fire daglige portioner af korsblomstrede grøntsager som broccoli og grønkål, eller de fik rodfrugter som kartofler og gulerødder. Efter hver 2-ugers periode blev deres blodtryk målt, og forskerne så en markant forskel på de to forskellige grupper i forbindelse med deres blodtryk.

Begrænsninger i undersøgelsen
På trods af de interessante resultater havde studiet visse begrænsninger. Blandt andet deltog færre end 20 personer, hvilket gør det svært at generalisere resultaterne. 94% af deltagerne var hvide kvinder, og studiet strakte sig kun over en kort periode på to uger.

Deltagerne havde desuden et højere grøntsagsindtagelse ved starten sammenlignet med den generelle befolkning, hvilket kan have påvirket resultaterne. Forskerne manglende desuden muligheden for, at deltagerne var uvidende, da de kunne smage forskel på supperne, og derved også kunne have indflydelse på resultaterne. Fremtidige studier med flere deltagere og en mere divers sammensætning vil derfor være nødvendige for at bekræfte fundene.

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

De positive resultater
Resultaterne viste, at de, der spiste korsblomstrede grøntsager, oplevede et fald i deres blodtryk med gennemsnitligt 2,5 mmHg. Ifølge forskerne bag studiet, Emma Connolly og Lauren Blekkenhorst, svarer dette fald til en fem procent lavere risiko for hjertekarsygdomme. Forskerne understregede, at disse grøntsager sjældent udgør en stor del af en almindelig kost, og at en øget indtagelse derfor kan have betydelige sundhedsmæssige fordele.

Artiklen er baseret på informationer fra Medical News Today.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Andre Artikler

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.