Er denne drik naturens svar på Ozempic? Få forskerens vurdering her!

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

På sociale medier bliver en grøn drik hyldet som naturens svar på vægttabsmedicinen Ozempic. Men virker det egentlig, eller er det blot endnu en overdrivelse på nettet? En ny udtalelse fra en forsker kaster lys over sagen.

Forsøg på mus
Der er tale om almindelig grøn te, som efter sigende skulle have en mættende fornemmelse. Forskere har i forsøg set, at ekstrakt af grøn te kan sænke blodsukkeret hos mus med diabetes. Det tarmhormon, som teen påvirker, er kendt som GLP-1, og det frigiver insulin, som hjælper med at sænke blodsukkeret og skaber en hurtigere mæthedsfornemmelse. Forsøget er dog ikke foretaget på mennesker, og derfor kan resultaterne ikke overføres direkte. Grøn te indeholder dog også koffein og epigallocatechin, der begge kan øge vores forbrænding en smule.

Forskerens vurdering
Lars Ove Dragsted, professor i Ernæring og Sundhed på Københavns Universitet, er skeptisk. Han forklarer, at forskningen på mus er blevet blæst op til noget større end, hvad resultaterne egentlig viser. “Grøn te har minimale effekter, og man får ikke et vægttab, der betyder noget som helst”, siger han til B.T. Lars Ove Dragsted påpeger, at hvor medicin som Ozempic giver en langsigtet virkning i kroppen, er effekten af grøn te meget kortvarig, og derfor uden reel betydning for et vægttab.

Forskerens råd
Selvom grøn te ikke er en mirakelkur, har forskeren et råd til dem, der vil tabe sig. Ved at følge en sund og nærende kost, som eksempelvis ny nordisk kost, kan man spise sig mæt og stadig tabe sig. I et forsøg tabte forsøgspersonerne sig, selvom de måtte spise så meget, de ville af den sunde kost. Det kan virke kedeligt, men det, som virker bedst, er almindelig kost og motion, understreger Lars Ove Dragsted.

Artiklen er baseret på informationer fra B.T.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.