Kan tandtråd virkelig forlænge dit liv?

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi har alle hørt tandlægens velkendte spørgsmål: Husker du at bruge tandtråd? Men selvom tandtråd ofte bliver udråbt som en essentiel del af mundhygiejnen, så er spørgsmålet, hvor godt det i virkeligheden er?

Længere levetid
Ifølge Bente Nyvad, professor ved Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet, er der ingen videnskabelig dokumentation for, at tandtråd kan forlænge dit liv eller forebygge hjertesygdomme, som nogle ellers mener. ”Tandtråd har ikke så magisk en virkning, som flere tror, og for mange giver det faktisk ikke mening at bruge,” siger hun til Videnskab.dk. 

Hun understreger, at tandtråd kun bør bruges i særlige situationer, eksempelvis hvis man har begyndende huller i tænderne. Tandtråd kan i disse tilfælde hjælpe, men for mange mennesker er det ikke nødvendigt og kan endda være skadeligt, hvis det bruges forkert. Det kan nemlig føre til alvorlige infektioner, da du risikerer at skære i tandkødet, hvor bakterier fra munden kan trænge ind i blodbanerne og skabe komplikationer. Det kan være særligt farligt for dem med et svækket immunforsvar.

“Hvis du har et svækket immunforsvar, der ikke er i stand til at bekæmpe bakterier i blodårerne, kan bakterierne klumpe sig sammen på hjerteklapperne og i værste fald føre til blodprop. Derfor skal folk med hjerteklapdefekt eller åreforkalkning passe på, at der ikke kommer for mange bakterier fra munden ind i blodårerne”, forklarer Bente Nyvad.

Livsstilsændringer
For at forbedre mundhygiejnen og generel sundhed handler det ifølge Bente Nyvad ikke om tandtråd, men om kost og livsstil. En sund kost og regelmæssig motion spiller en langt større rolle for både mundens og kroppens sundhed. ”At bruge tandtråd øger altså ikke din garanti for et længere liv. Hvis du planlægger at leve længe, skal du spise en sund kost med mange grove grøntsager og holde dig fysisk aktiv hver dag”, forklarer hun.

Læs også: Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.