Du gætter aldrig, hvilken drik der slukker din tørst bedst!

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Flere drikkevarer kan faktisk være mere hydrerende end vand, og det er ikke kun de sunde valg, der topper listen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi drikker mellem 1 og 1½ liter væske om dagen for at holde kroppen i balance.

Vand er det bedste valg, fordi det dækker dit væskebehov uden kalorier. Dog tæller andre drikke som kaffe, te, mælk og juice også med i det daglige væskeindtag. 

Sundhedsstyrelsen opfordrer dog til at skære ned på søde drikkevarer, både sukkerholdige og sukkerfrie, som sodavand, saftevand og energidrikke.

Disse drikkevarer kan, udover at bidrage med mange kalorier, også skade tænderne på grund af deres sukkerindhold og syre.

Læs også: Er kokosolie sundt? Det siger evidensen egentlig om dit kolesterol og hjerte

Hvilken drik slukker tørsten bedst?

En undersøgelse, foretaget af en række forskere fra blandt andet Loughborough University i England, viser, at flere drikkevarer faktisk hydrerer bedre end vand.

Forskere har udviklet en Beverage Hydration Index, forkortet BHI, der måler, hvor godt forskellige drikke holder kroppen hydreret.

Jo længere tid væsken bliver i kroppen, desto højere en score. Ifølge forskeren Stuart Galloway kan selv et par øl eller en kop te være lige så hydrerende som vand!

Undersøgelsen viste, at mælk slukker tørsten bedst med en score på 1,50, kun overgået af orale rehydrationopløsninger med en score på 1,54, som er specialdesignet til formålet.

Læs også: Kan din krop kun bruge 30 g protein per måltid? Det er mere nuanceret

Vand har en score på 1, mens drikke som cola og appelsinjuice scorer henholdsvis 1,23 og 1,39.

Kaffe derimod ligger lavere med en score på 0,91 og dansk vand med en score på 0,98, hvilket betyder, at det ikke er den mest effektive tørstslukker.

Erstat ikke vand

Selvom vi har lært at vand er det sundeste valg, er det altså ikke altid det mest hydrerende. Mælk og endda visse øltyper kan være lige så gode eller bedre til at slukke tørsten.

Det betyder dog ikke, at du skal erstatte vand med sodavand eller øl til daglig, da de stadig indeholder kalorier og sukker, som kan påvirke dit helbred negativt.

Læs også: 5 hverdagsfødevarer der kan øge betændelse i kroppen - og hvad du bør spise i stedet

Artiklen er baseret på informationer fra Fødevarestyrelsen og National Geographic.

Læs også: Sådan kan tomater dagligt påvirke din risiko for prostatakræft og hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Hvad er et normalt blodsukker for din alder? Normtallene og risikogrænsen

Kender du grænserne, kan du selv spotte, hvornår et hjemmemålt tal er et signal.

Sådan skelner du farlige modermærker fra harmløse: 6 tegn du bør kende

ABCDE-reglen giver dig fem bogstaver og et sjette symptom, du kan tjekke selv.

Er kokosolie sundt? Det siger evidensen egentlig om dit kolesterol og hjerte

Kokosolie hæver dit LDL-kolesterol, viser en meta-analyse af 16 kliniske forsøg.

Hvad er et normalt blodsukker for din alder? Normtallene og risikogrænsen

Kender du grænserne, kan du selv spotte, hvornår et hjemmemålt tal er et signal.

Sådan skelner du farlige modermærker fra harmløse: 6 tegn du bør kende

ABCDE-reglen giver dig fem bogstaver og et sjette symptom, du kan tjekke selv.