Forsker: Sådan påvirker kaffe din hud

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Danskerne elsker deres kaffe, og vi indtager imponerende mængder af den aromatiske drik hver dag. Der findes dog mange myter om kaffens virkning på kroppen, hvor en af dem er, at koffein kan fremskynde aldring af huden. Men er det nu også rigtigt?

Mængden er vigtig
Forsker i hud og aldring Andrea Heinz forklarer, at kaffemængden er afgørende for at opnå de gavnlige effekter. Et dagligt indtag på tre til fire kopper er ideelt, hvis man vil opnå de fulde sundhedsmæssige fordele. Heldigvis placerer Danmark sig på fjerdepladsen på listen over mest kaffedrikkende lande.

Koffein og aldring
Der har været en udbredt tro på, at koffein kan fremme hudens aldring, især fordi koffein både kan dehydrere og øge produktionen af stresshormonet kortisol, som kan skade huden. Dermatologen Manjula Jegasothy udtaler blandt andet til magasinet InStyle, at overdreven kaffedrikning kan resultere i tidlige rynker og slap hud. 

Det er dog en påstand, Andrea Heinz er skeptisk overfor. “Jeg har ikke fundet et videnskabeligt studie, der tyder på det. Faktisk viser studierne mere det modsatte, nemlig at koffein har en gavnlig effekt på aldringsprocessen”, skriver hun i en mail til B.T.

Forskningens svar
Andrea Heinz henviser til studier, der viser, at lave doser koffein kan hæmme celledelingen, der ellers bidrager til hudens aldring. Samtidig viser forskning, at koffein kan reducere solskader, hvilket er en vigtig faktor i hudens aldring. 

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Heinz peger også på studier, som viser, at et moderat indtag af kaffe kan forlænge sundheden og beskytte mod forskellige kræfttyper, herunder hudkræft. Så længe man holder sig til moderate mængder, synes kaffe altså ikke at være skadelig for huden – tværtimod.

Artiklen er baseret på informationer fra B.T.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Andre Artikler

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.