Ny lovende forskning viser: Hjertemedicin kan mindske risikoen for demens med 24%

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Studiet blev gennemført på Karolinska Institutet i Sverige og analyserede data fra 88.000 personer over 70 år.

Ny forskning viser, at almindelige hjertemediciner som kolesterolsænkende midler og blodtrykssænkende medicin ikke kun beskytter mod hjerte-kar-sygdomme, men også kan reducere risikoen for demens betydeligt.

Ifølge en stor undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Alzheimer’s and Dementia kan personer, der tager hjertemedicin i fem år eller mere, opleve en op til 24 % lavere risiko for at udvikle demens.

Det skriver Express

Forskningen bag

Studiet, der blev gennemført på Karolinska Institutet i Sverige, analyserede data fra ca. 88.000 personer over 70 år, som blev diagnosticeret med demens mellem 2011 og 2016.

Læs også: Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

Forskerne sammenlignede disse data med en kontrolgruppe på 880.000 personer og koblede resultaterne med det svenske receptregister for at undersøge forbindelsen mellem medicinbrug og demensrisiko.

Resultaterne viste en klar sammenhæng mellem langvarig brug af visse typer hjertemedicin og en reduceret risiko for demens.

Medicintyper som kolesterolsænkende statiner, antihypertensiva (blodtryksmedicin), diuretika (vanddrivende midler) og blodfortyndende medicin var særligt effektive.

LÆS OGSÅ: Godt nyt til alle der elsker air fryers: De er sundere for dig

Læs også: Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Ikke alle mediciner har samme effekt

Dog viste undersøgelsen også, at ikke alle typer hjertemedicin havde en positiv effekt.

Personer, der tog blodpladehæmmende medicin for at forebygge blodpropper og slagtilfælde, havde faktisk en øget risiko for demens.

Ifølge forskerne kan dette skyldes, at denne type medicin øger risikoen for mikroskopiske blødninger i hjernen, som er forbundet med kognitivt forfald.

Demens rammer mange ældre menneskeri Danmark, og der findes ikke en kur mod sygdommen.

Læs også: Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

“At finde måder at reducere risikoen for demens er afgørende, da vi endnu ikke har nogen helbredende behandling,” udtaler en af forskerne bag undersøgelsen.

LÆS OGSÅ: Dansk undersøgelse slår fast: Festrygere får også KOL

LÆS OGSÅ: Tager under 1 minut: Denne øvelse siger meget om dit helbred

Læs også: Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Andre Artikler

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.