Sundhedsvæsnet i krise: 18 nye tiltag viser fremgang

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Region Hovedstadens plan for fastholdelse og rekruttering er begyndt at bære frugt.

Et intensivt arbejde med rekruttering og tilknytning på regionens hospitaler og via politisk prioritering har sat skub i en positiv udvikling, skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.
 
Nye tal fra oktober 2024 viser, at Region Hovedstaden har fået mere sundhedsfagligt personale, hospitalerne får flere ansøgninger til jobbene, færre nyansatte siger op, sygefraværet er faldet og trivslen er steget.

Regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) er glad for, at de seneste års styrkede fokus på rekruttering og tilknytning bærer frugt. 

“Vi har fra politisk hold haft stort fokus på at få vendt udviklingen, og de nyeste tal viser, at vi er lykkedes langt hen ad vejen”, siger Lars Gaardhøj.

Jobansøgninger og tilknytning af nyansatte

Der er i dag flere ansat i Region Hovedstaden sammenlignet med for to år siden. Der er kommet 311 flere sygeplejersker, 88 flere jordemødre, 272 flere læger og 25 flere radiografer. 

Læs også: Nyt studie: Kritiske videoer om solcreme skaber mest engagement på TikTok

Regionen har et stigende antal ansøgninger per stillingsopslag indenfor alle faggrupper på nær lægegruppen. Eksempelvis er der nu fire gange så mange ansøgninger til sygeplejerskestillinger som i 2022. 

Der er også sket en markant forbedring i tilknytningen af nyansatte.

For to år siden forlod 43% af de nyansatte jobbet indenfor de første 12 måneder af deres ansættelse. Det tal er nu faldet til 30%, og særligt blandt sygeplejersker og jordemødre bliver nyansatte længere tid i jobbet i dag.

LÆS OGSÅ: Læger om ny sundhedsreform: Flere ting skal forbedres!

Læs også: Ny opdagelse: "Zombiehjortesygdom" kan gemme sig i årevis uden tegn på smitte

18 konkrete initiativer

I 2022 nedsatte regionsrådet et udvalg for fastholdelse og rekruttering i sundhedsvæsenet.

Udvalget har udarbejdet en handleplan med 18 konkrete initiativer, som har hjulpet til at gøre regionens hospitaler, centre og virksomheder til attraktive arbejdspladser.

Udvalget har også fokus på, hvordan arbejdspladserne får særligt nye medarbejdere til at føle sig velkomne og hjælper dem til at falde til på en arbejdsplads med skiftende arbejdstider og til tider et højt arbejdspres.      

Forperson for udvalget for fastholdelse og rekruttering i sundhedsvæsenet, Susanne Due Kristensen (S), fortæller, at den positive udvikling skyldes en bred vifte af mange store og små indsatser:

Læs også: De lever længere end de fleste – nu har forskere fundet en mulig forklaring

“Vi er meget opmærksomme på at lytte til medarbejderne, og derfor har vi blandt andet holdt et ungetopmøde og en seniorkonference, for at høre, hvad vi kan gøre bedre for medarbejdere i forskellige livsfaser”, siger Susanne Due Kristensen og fortsætter:

“Derudover har vi vedtaget en ambitiøs uddannelsesstrategi, nye pejlemærker for god ledelse og en ny personalepolitik”.

Trods den positive udvikling, er der behov for at gøre mere, mener Susanne Due Kristensen.

Artiklen er baseret på informationer fra Ritzau.

Læs også: Mænd advarer om hårtabsmiddel: Rapporterer om rejsningsproblemer

LÆS OGSÅ: Sundhedsbombe truer Danmark: 800.000 danskere rammes snart

LÆS OGSÅ: Psykiatrifonden om den nye sundhedsreform: Historisk mulighed for opgør mod ulighed og overdødelighed

Læs også: Du spiser dem måske hver dag: Disse konserveringsmidler kan påvirke dit blodtryk

Andre Artikler

Nyt studie: Kritiske videoer om solcreme skaber mest engagement på TikTok

Solcreme bliver ofte omtalt på TikTok, men ikke altid af de grunde, som eksperter finder vigtigst.

Sådan kan æbler påvirke dit blodsukker, hvis du spiser dem ofte

Mange tror, at frugt bør begrænses ved diabetes, men æbler kan sagtens indgå i en diabetesvenlig kost. Frugten...

Læge advarer: Mange bruger ibuprofen på det forkerte tidspunkt

Mange griber straks efter ibuprofen ved en skade, men en læge advarer nu om, at det kan være en fejl, der forsinker kroppens naturlige heling.

Her er de fødevarer en tidligere kræftforsker aldrig vælger

Efter år med forskning i kræftceller er der fire helt almindelige fødevarer og drikkevarer, som Sasha Bondarenko konsekvent vælger at styre uden om.

Nyt studie: Kritiske videoer om solcreme skaber mest engagement på TikTok

Solcreme bliver ofte omtalt på TikTok, men ikke altid af de grunde, som eksperter finder vigtigst.

Sådan kan æbler påvirke dit blodsukker, hvis du spiser dem ofte

Mange tror, at frugt bør begrænses ved diabetes, men æbler kan sagtens indgå i en diabetesvenlig kost. Frugten...

Læge advarer: Mange bruger ibuprofen på det forkerte tidspunkt

Mange griber straks efter ibuprofen ved en skade, men en læge advarer nu om, at det kan være en fejl, der forsinker kroppens naturlige heling.