Nyt projekt får 8,5 millioner kroner til plantebaseret vækst

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske små og mellem virksomheders produktion af levedygtige plantebaserede fødevarer.

30 små- og mellemstore producenter af plantebaserede produkter vil over de kommende tre år kunne modtage skræddersyede udviklingsforløb mod mere succes på det danske marked.

Det skriver Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Det sker i form af Teknologisk Instituts projekt, ‘planteVÆKST’, der netop har modtaget en bevilling på 8,5 mio. kr. fra Plantefonden.

“I forløbet vil vi arbejde tæt sammen med foodservice- og detailsektoren for at sikre markedsegnethed og prissætning for de produkter, vores deltagere arbejder med.  Der vil desuden blive lagt stor vægt på brugen af økologiske råvarer, da vi ser et parallelt potentiale for at styrke den økologiske sektor i Danmark. Endelig vil vi sigte mod at skabe et netværk, hvor virksomhederne kan udveksle erfaringer og støtte hinanden i processen og i fremtiden”, siger Gry Carl Terrell, der er projektleder hos Teknologisk Institut.

Læs også: Spiser du nok protein? Efter 40 har din krop brug for op til 50 procent mere

LÆS OGSÅ: Sandheden om plantedrikke – er de sunde?

Læs mere: Nyt projekt får 8,5 millioner kroner til plantebaseret vækst

Efterspørgsel på faglig ekspertise

En rundspørge hos en række små og mellemstore virksomheder har vist, at de særligt efterspørger test- og opskaleringsfaciliteter med tilhørende faglig ekspertise indenfor blandt andet procesoptimering, smagsoptimering, vurdering af fødevaresikkerhed samt fastsættelse af holdbarhed.

Derfor vil de op mod 30 deltagende virksomheder blive tilbudt skræddersyede udviklingsforløb indenfor eksempelvis procesudvikling og opskalering, mikrobiologisk og kemisk fødevaresikkerhed, smagsoptimering, holdbarhed og emballering. 

Fremmer grøn omstilling

Præcis hvilke SMV’er, der kommer på deltagerlisten afgøres af projektets styregruppe, der består af repræsentanter fra Plantebranchen, Planteværket, Planteindustrien, Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO og Dagrofa.

Læs også: Forskere undersøger nyt spor: Magnesium kan spille en større rolle end hidtil troet

“Sammen med virksomhederne fremmer vi den grønne omstilling ved at understøtte en øget produktion af plantebaserede fødevarer. Vores fokus i projektet er at støtte virksomhederne i at skabe og producere velsmagende kvalitetsprodukter, der lever op til detailhandlens forventninger, men endnu vigtigere – produkter, som forbrugerne nyder at spise”, siger Gry Carl Terrell. 

Projektet løber over tre år og har officiel opstart 1. april 2025.

Artiklen er baseret på informationer fra Ritzau.

LÆS OGSÅ: Boost din sundhed med 30 forskellige planter ugentligt

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

LÆS OGSÅ: Svampe bliver fremtidens proteinkilde

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Andre Artikler

7 tegn på H. pylori: mavebakterien der kan give mavesår hos halvdelen af os

Ofte tavs, men kan give mavesår og øger risikoen for mavekræft.

Skal du undgå kalcium for at forebygge nyresten? Det siger evidensen

Mange skruer ned for kalcium efter en nyresten, men forskningen peger den anden vej.

Disse to næringsstoffer fra grønkål kan bremse en hyppig årsag til blindhed

Et af de største forsøg med kosttilskud til øjnene peger på to plantestoffer, der også findes rigeligt på tallerkenen.

Spiser du nok protein? Efter 40 har din krop brug for op til 50 procent mere

De officielle proteinanbefalinger er for nylig blevet revideret markant opad, og eksperter peger på voksne over 40 som en særlig gruppe.

7 tegn på H. pylori: mavebakterien der kan give mavesår hos halvdelen af os

Ofte tavs, men kan give mavesår og øger risikoen for mavekræft.

Skal du undgå kalcium for at forebygge nyresten? Det siger evidensen

Mange skruer ned for kalcium efter en nyresten, men forskningen peger den anden vej.

Disse to næringsstoffer fra grønkål kan bremse en hyppig årsag til blindhed

Et af de største forsøg med kosttilskud til øjnene peger på to plantestoffer, der også findes rigeligt på tallerkenen.