Denne bestemte type fødevarer kan være kræftfremkaldende

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Du spiser med al sandsynlighed denne type mad, der ifølge forskere er så kræftfremkaldende.

Du har set advarslerne om, hvor farligt produktet er hundredevis af gange efterhånden, da de er printet på tobaksvarer i det meste af Europa.

Men ifølge et hold forskere fra Imperial’s School of Public Health burde en lignende advarsel også være på pakkerne af mad, der falder ind under en bestemt kategori.

Det konkluderer de efter et større studie af folks sundhed og spisevaner.

De skadelige madvarer

De såkaldte ultraprocesserede fødevarer er den sidste kategori indenfor forarbejdet mad.

Læs også: Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Det er typisk fødevarer, der indeholder en stor mængde af tilsætningsstoffer, der bl.a. bruges til at påvirke holdbarhedstiden eller ændre på smagen af produkterne.

Det er især noget, som vi kender for varer som færdigretter og sodavand. Men nogle typer af langtidsholdbart brød og forskellige typer af pålæg er også på listen over skadelig kost.

[irp]

Livmoderen er særligt udsat

Selv når forskerne fjernede faktorer som BMI, vægt, rygning og aktivitetsniveau var resultatet chokerende for holdet.

De fandt frem til, at hvis ens forbrug af ultraforarbejdet mad og drikke steg med 10%, så steg ens risiko for kræft med omkring 2%.

Læs også: Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Skræmmende tal viste dog, at chancen for, at kvinder kunne udvikle kræft i livmoderen steg med hele 19% udover de 2% for andre typer af den alvorlige sygdom.

Mindre pizza foran flimmeren, flere gulerødder

Der findes dog kritiske røster overfor undersøgelsen.

De peger på, at selvom forskerholdet har taget højde for at ekskludere andre faktorer end madindtaget i deres undersøgelse, så har de ikke kigget på andre mønstre i deltagernes spisevaner.

Det mener kritikkere er et problem, da et iøjnefaldende element i deltagernes kostpyramide er grøntsager eller mangel på samme.

Læs også: Populær blodtryksmedicin kædes sammen med øget risiko for nyreskader

Deltagerne har nemlig haft en relativt uvarieret kost, der kan være (med)skyldig i den øgede kræftrisiko.

Artiklen er baseret på informationer fra Pensionist.

[irp]
[irp]

Læs også: Ny behandling mod prostatakræft reducerer antallet af strålebehandlinger

Andre Artikler

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.

Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Ny forskning peger på, at en almindelig blodprøve måske kan afsløre risikoen for sclerose mere end et årti, før de første symptomer viser sig.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.