Hver femte dansker slukker for emhætten! Det kan have alvorlige konsekvenser

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En ny undersøgelse viser, at hver femte dansker slukker for deres emhætte på grund af støj.

På trods af en stigende interesse for at opretholde et sundt indeklima viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, at mange husholdninger vælger at begrænse brugen af deres emhætter på grund af støjgener.

Det skriver Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Dette kan have sundhedsmæssige konsekvenser for forbrugerne, og derfor har Instituttet udarbejdet gode råd, som skal mindske den sundhedsskadelige partikelforurening fra køkkenet.

“Mange undersøgelser viser, at partikelniveauet fra madlavning kan stige til mere end 500 gange over det normale baggrundsniveau. Det er ekstreme værdier, som er langt over verdenssundhedsorganisation WHOs anbefalinger. Korrekt brug af emhætten er især aktuelt i juletiden, hvor mange mennesker er samlet og der samtidig er travlt i køkkenet”, siger konsulent Andreas Engholm Nielsen, Teknologisk Institut.

Læs også: Derfor er vand bare så vigtigt: Selv lidt tørst kan påvirke dit humør og din koncentration

LÆS OGSÅ: Kalenderlys forurener dit hjem – Sådan skaber du julehygge uden risiko

Minimere partikelforurening

Teknologisk Institut anbefaler, at danskerne bruger deres emhætte korrekt for at minimere partikelforurening fra madlavningen.

Det drejer sig særligt om at tænde emhætten, lade emhætten køre i 30 minutter efter madlavning, huske også at brugen emhætten når man bruger ovnen, og åbne et vindue, for at udligne udsugningen fra emhætten, hvis man ikke har anden frisklufttilførsel.

“Selvom mange emhætter har energimærkning, er det ikke en garanti for, at de er effektive til at opfange de skadelige partikler fra madlavningen. Effektiviteten kan variere, og det er vigtigt at sikre, at ens emhætte er god til at fjerne forureningen, så man kan beskytte sig mod usynlige sundhedsrisici”, siger sektionsleder Christian Grønborg Nicolaisen, Teknologisk Institut, i pressemeddelelsen.

Læs også: Forskere finder ny mulig årsag til muskelsmerter ved statinbehandling

Teknologisk Institut arbejder sammen med Energistyrelsen på at forbedre grundlaget for, hvordan emhætter vurderes i EU’s Energimærkning.

Formålet er at sikre at emhætter er klassificeret på den rigtige måde, så forbrugerne bedre kan træffe et oplyste valg ud fra, hvor effektiv den er både energi og indeklimamæssigt, fx ved at tilføje evnen til at fjerne mados til Energimærket.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse skal påvise, om der er sammenhænge mellem kræft og forurening

Læs også: Japansk gåmetode kan give større sundhedsgevinst end 10.000 skridt

LÆS OGSÅ: 6 ud af 10 med lungesygdomme lider i juletiden – sådan kan du hjælpe

Læs også: Forskere overraskede: Rødbedejuice og tyggegummi gav lavere blodtryk

Andre Artikler

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

Ny forskning peger på, at én samlet ugentlig træning kan give overraskende målbare resultater.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.