Populært julekrydderi kan potentielt forbedre din indlæringsevne

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En undersøgelse afslører, hvordan dette populære krydderi måske kan forbedre din hukommelse og indlæring.

Ifølge forskning offentliggjort i tidsskriftet Neuroimmune Pharmacology kan kanel have en overraskende positiv effekt på hjernen.

Studiet fokuserede på mus med dårlig læringsevne, og resultaterne pegede på, at kanel kunne forbedre hukommelse og indlæring – måske også hos mennesker.

Musenes hjerner

Forskningsholdet, ledet af Dr. Kalipada Pahan, professor i neurologi ved Rush University Medical Center, har dykket ned i de biologiske mekanismer, der adskiller gode og dårlige lærere.

I hjernen hos dårlige lærere findes der mindre af CREB-proteinet, som spiller en afgørende rolle for hukommelse og indlæring.

Læs også: Disse kosttilskud er sat i forbindelse med leverskader

Til gengæld har de mere af proteinet GABRA5, der hæmmer hjernens evne til at ændre sig.

Her kommer kanel ind i billedet.

Når musene spiste kanel, omdannede kroppen det til natriumbenzoat – et stof, der ofte bruges til behandling af hjerneskader.

Natriumbenzoat øger niveauerne af CREB-proteinet og reducerer GABRA5. Samtidig bliver hippocampus, hjernens hukommelsescenter, bedre til at skabe nye forbindelser.

Læs også: Oppustet mave og mavekramper? Den kost der hjælper 3 ud af 4 med irritabel tarm

[irp]

Resultaterne af undersøgelsen

For at undersøge kanelens potentiale trænede forskerne musene til at navigere i en labyrint med 20 huller.

Efter blot én måneds daglig indtagelse af kanel viste de dårligst præsterende mus markante forbedringer i både hukommelse og indlæringsevner.

De mus, der allerede var gode til at lære, forblev uændrede.

Dog er det vigtigt at huske, at ikke alt kanel er lige godt.

Læs også: Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Af de to mest tilgængelige typer – kinesisk og Ceylon-kanel – er sidstnævnte det bedste valg. Kinesisk kanel indeholder nemlig et molekyle, der kan skade leveren ved høje doser.

Fra krydderi til medicin?

Mens vi venter på flere menneskelige forsøg, kan denne forskning være starten på en ny måde at tænke på indlæring og hukommelse.

Tænk, hvis noget så simpelt som en skefuld kanel i din morgenmad kunne forbedre dine studier eller arbejde!

Artiklen er baseret på informationer fra Medical News Today.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

[irp]
[irp]

Læs også: Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Andre Artikler

Disse kosttilskud er sat i forbindelse med leverskader

Kosttilskud bliver ofte forbundet med sundhed, men nogle af de mest populære produkter kan påvirke leveren negativt. Her...

Tandkødsbetændelse kan øge din risiko for hjerteanfald: Her er forbindelsen

Din mundhygiejne påvirker mere end tænderne. Hjertet lytter også med.

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.

Oppustet mave og mavekramper? Den kost der hjælper 3 ud af 4 med irritabel tarm

Efter 20 års forskning ved Monash University peger studier på, at en lav FODMAP-diæt kan lindre symptomerne hos op mod tre ud af fire med irritabel tarm.

Disse kosttilskud er sat i forbindelse med leverskader

Kosttilskud bliver ofte forbundet med sundhed, men nogle af de mest populære produkter kan påvirke leveren negativt. Her...

Tandkødsbetændelse kan øge din risiko for hjerteanfald: Her er forbindelsen

Din mundhygiejne påvirker mere end tænderne. Hjertet lytter også med.

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.