Idrætsbørnehaver skal sikre børns motorik

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Hvert fjerde barn har motoriske anmærkninger ved start i Folkeskolen. Det har DIF og VIA University College gjort op med.

En stor del af de danske børn og unge bevæger sig for lidt i løbet af dagen.

Det resulterer blandt andet i, at 27 procent af børn ved skolestart har motoriske udfordringer ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed.

For at få de gode bevægelsesvaner ind fra start, idrætscertificerer DIF (Danmarks Idrætsforbund) og VIA University College både dagtilbud og SFO’er.

Det skriver DIF i en pressemeddelelse.

Læs også: Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

I alt er der nu 136 børnehaver og vuggestuer, 15 dagplejere og 74 SFO’er, der er idrætscertificerede.

De seneste 10 år er der sket en fordobling i certificerede dagtilbud. Den udvikling vækker glæde i DIF:

“Med den stigende konkurrence fra skærme og andre stillesiddende aktiviteter er der mere end nogensinde brug for, at vi giver vores børn de gode vaner og bevægelsesglæden ind fra start. Men det kræver, at der er en faglighed, for ellers kan man som barn også ende med en dårlig oplevelse, der afskrækker”, siger Liselotte Byrnak, der er projektleder i ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i DIF med støtte fra A.P. Møller Fonden, i pressemeddelelsen.

[irp]

Flere børn i idrætforeningerne

DIF har som mål i ‘Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ at få 100.000 flere børn ind i foreningerne inden 2033, og her spiller den tidlige indsats en afgørende rolle.

Læs også: Glem de 10.000 skridt: Forskning på 160.000 voksne peger på et lavere mål

Det kan man også godt fornemme ude i de idrætscertificerede institutioner:

”For os handler det om at have nogle glade børn, der udvikler sig. Derfor er det vigtigt at have fokus på aktiviteter, hvor alle kan være med, og hvor vi for eksempel har en ‘bagdør’, hvis børnene ikke lige føler, at de er komfortable”, siger Benedikte Broe, der er leder i Daginstitutionen Kolbøtten i Aarhus, i pressemeddelelsen.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

[irp]
[irp]

Læs også: Nyt studie: 15 minutters rask gang slår tre timers slentretur

Læs også: HIIT vs. moderat træning: du kan nå de samme sundhedsgevinster på halvdelen af tiden

Andre Artikler

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.