Kun få får den mest effektive medicin mod migræne – ny forskning afslører hvorfor

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Den mest effektive migrænemedicin har været på markedet i årtier. Men hvorfor er det kun få patienter, der får gavn af behandlingen?

Migræne er en udbredt og invaliderende lidelse, der rammer millioner af mennesker verden over.

Mange lider i stilhed og forsøger at dulme smerterne med almindelig smertestillende medicin.

Men et nyt, omfattende studie fra Rigshospitalet og Oxford University har vendt op og ned på, hvad vi ved om den rette behandling af migræne.

Alligevel er det kun en brøkdel af patienterne, der får det udskrevet.

Læs også: 9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Det nye studie

Studiet, som er det største af sin slags, har analyseret data fra hele 90.000 migrænepatienter.

Ved at sammenligne 17 forskellige lægemidler konkluderer forskerne, at triptaner giver den bedste lindring af migrænesmerter.

Professor Messoud Ashina fra neurologisk afdeling på Rigshospitalet, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen, siger til B.T.:

“Vi har sammenlignet en masse præparater. Nu ved vi, at triptaner fungerer bedst”.

Læs også: Disse fødevarer bør du undgå, hvis du tager blodfortyndende medicin

Triptaner virker ved at hæmme de signalstoffer, der udløser migrænesmerter og stabilisere de overaktive blodkar og nerveceller under et anfald.

LÆS OGSÅ: Nyt gennembrud: Årsagen til migræne er måske fundet

Hvorfor er triptaner ikke mere udbredt?

På trods af stoffets effektivitet er det kun mellem 15 og 20 procent af danske migrænepatienter, der får triptaner udskrevet.

Ifølge professor Messoud Ashina skyldes det dels, at både læger og patienter ofte undervurderer migrænens alvor, og dermed vælger mindre effektive løsninger som almindelige smertestillende midler.

Læs også: Fedtlever rammer 1 af 3 voksne - og du kan vende det med kost og motion

“I Danmark har vi en tendens til at underbehandle migræne. Nogle synes, at det er voldsomt at bruge receptpligtig medicin mod migræne”, forklarer han til B.T.

Nogle patienter har også skiftet til nyere og dyrere migrænemedicin, som dog ifølge studiet ikke er lige så effektiv som triptaner.

En appel til handling

Det nye studie har taget tre år at færdiggøre, og forskerne håber nu, at det kan ændre behandlingspraksis både i Danmark og internationalt.

De opfordrer til, at flere migrænepatienter opsøger specialiseret hjælp og undersøger, om triptaner kan være den rette løsning for dem.

Læs også: Forskere: Tre ændringer i midtlivet kan udskyde demens med op til 13 år

Samtidig ønsker forskerne at fremhæve migræne som en alvorlig sygdom, der kræver mere opmærksomhed og bedre behandling.

Artiklen er baseret på informationer fra B.T.

LÆS OGSÅ: Læge: Sådan fjerner du hovedpine med et simpelt trick

LÆS OGSÅ: Er du også i tvivl? Sådan fungerer medicintilskud i Danmark

Læs også: Sommervarmen kan belaste dit hjerte mere end du tror - her er hvad du bør gøre

Andre Artikler

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Hvilken søvnposition er bedst for dit hjerte, din mave og din ryg?

Din foretrukne sovestilling påvirker vejrtrækning, mavesyre og rygsøjle mere end du måske tror.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.