Disse 3 grøntsager fremmer muligvis overvægt

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En undersøgelse viste, at et indtag af visse grøntsager kan føre til øget vægt senere i livet.

Undersøgelsen fra Harvard TH Chan School of Public Health strakte sig over et par årtier, hvor deltagerne generelt tog på i vægt, men nogle mere end andre.

136.432 menneskers diæt blev undersøgt i 24 år sammen med data fra spørgeskemaer.

Deltagerne i studiet var 65 år eller yngre, da forskningen fandt sted mellem 1985 til 2014.

De delte deres medicinske historie, personlige karakteristika og livsstil i begyndelsen af forskningsprojektet og hvert fjerde år derefter.

Læs også: Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

Gennemsnitligt tog folk 1,5 kg på hver fjerde år, svarende til omkring 6,8 kg over de næste to årtier.

De 3 grøntsager

Forskningen viste, at dem, der spiste stivelsesholdige grøntsager, var mere tilbøjelige til at tage mere på end dem, der spiste ikke-stivelsesholdige grøntsager.

Faktisk viste sidstnævnte en tendens til at tage 3 kg mindre på end dem, der spiste stivelsesholdige grøntsager.

De, der inkluderede de tre grøntsager i deres diæt, kunne forvente at tage 2,6 kg mere på i samme periode.

Læs også: Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Disse sammenhænge var stærkere blandt deltagerne, der i forvejen var overvægtige sammenlignet med dem, der havde en sundere vægt og var kvinder.

Desuden var stigninger i glykæmisk belastning – effekten på blodsukkerniveauet – stærkt forbundet med vægtforøgelse.

Skift til højfibre fødevarer, såsom fuldkorn og frugter som æbler, kunne reducere effekten af vægtøgningen.

De tre grøntsager, som gav en synlig vægtøgning var kartofler, majs og ærter.

Læs også: Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

De modsvarende og ikke-stivelsesholdige grøntsager var brocoli, gulerødder og spinat – og dem kan du dermed roligt spise dig mæt i.

[irp]

Forskningens begrænsninger

Forfatterne understregede, at det er et observationsundersøgelse, så det kan ikke konkluderes, at et indtag af visse grøntsager forårsager vægtforøgelse.

Der er begrænsninger i forskningen, såsom afhængigheden af nøjagtigheden af de oplysninger, deltagerne leverede i løbet af forskningsperioden.

Selvom man skal tage højde for studiets begrænsninger, er det vigtigt at overveje betydningen af grøntsagstyper i kosten, særligt når du bliver ældre.

Læs også: Din gurkemejedrik kan dæmpe betændelse - men kun hvis den er lavet på én bestemt måde

Det ser ud til at kartofler, ærter og majs er de “skyldige” grøntsager, mens broccoli, gulerødder og spinat ser ud til at være de “uskyldige”.

En velbalanceret kost med højfiberindhold og lav glykæmisk belastning kan altså potentielt mindske risikoen for vægtforøgelse for midaldrende mennesker – selvom der altid også vil være andre faktorer, som spiller ind.

Artiklen er baseret på informationer fra Pensionist og Express.

[irp]
[irp]

Læs også: Sådan øger du vægten på en sund måde

Andre Artikler

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.

Sover du altid dårligt den første nat på et nyt sted? Her er den biologiske forklaring

Det er ikke indbildning. Hjernen tænder en indbygget vagt, når du skal sove i uvante omgivelser.

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.