Er mælk farligt for kvinder? Svensk studie vækker debat

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et nyt svensk studie antyder en mulig sundhedsrisiko for kvinder, når de drikker mælk. Dog er eksperter uenige om, hvorvidt alarmklokkerne bør ringe.

Mælk har længe været hyldet som en uundværlig del af en sund kost, men et nyt svensk studie har skabt overskrifter ved at påpege en potentiel sammenhæng mellem kvinders mælkeindtag og øget risiko for sygdom.

Mens nogle eksperter finder resultaterne interessante, advarer andre mod at drage forhastede konklusioner.

Studiets fund

Studiet, der har fulgt omkring 60.000 kvinder og 40.000 mænd over 30 år, viser, at risikoen for hjertesygdomme stiger i takt med mælkeindtaget hos kvinder.

For eksempel fandt forskerne, at:

Læs også: Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

  • 2 glas mælk om dagen øger risikoen med 5 %.
  • 3 glas mælk om dagen øger risikoen med 12 %.
  • 4 glas mælk om dagen øger risikoen med 21 %.

Interessant nok fandt forskerne ikke den samme sammenhæng hos mænd eller ved indtagelse af fermenterede mejeriprodukter som ost og yoghurt.

LÆS OGSÅ: Sandheden om plantedrikke – er de sunde?

Eksperternes vurdering

Ifølge Jens Rikardt Andersen, speciallæge og lektor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, er resultaterne bemærkelsesværdige, men ikke nødvendigvis alarmerende:

“Sammenhængen er overraskende og interessant, men jeg vil ikke fraråde nogen at drikke mælk på det her grundlag”, forklarer han til Videnskab.dk.

Læs også: Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Han understreger, at studiet har begrænsninger.

Forskerne har eksempelvis ikke taget højde for alle faktorer, der kan påvirke resultatet, såsom kostvaner, genetik og livsstil.

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Julehygge med lakrids kan koste helbredet dyrt – så meget må du spise

Læs også: Sådan vælger du det rette protein til vægttab

LÆS OGSÅ: Danske måltidskasser lever ikke op til de officielle kostråd

Læs også: Disse fødevarer kan hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn

Andre Artikler

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.

Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Ny forskning peger på, at en almindelig blodprøve måske kan afsløre risikoen for sclerose mere end et årti, før de første symptomer viser sig.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.