Danske skolebørn bevæger sig for lidt, og det går ud over deres trivsel, læring og sundhed.
Kun 27 % af de danske skolebørn lever op til anbefalingen om 60 minutters daglig fysisk aktivitet, og desuden er der mange børn, der mistrives og har et højt skolefravær.
For at vende denne udvikling er seks centrale organisationer gået sammen om partnerskabet Idræt og bevægelse i en skolekontekst, der skal fremme bevægelse og skabe en mere alsidig skoledag.
Det skriver Center for Sundt Liv og Trivsel i en pressemeddelelse.
Læs også: Så lidt bør du drikke: Danskerne undervurderer risikoen mellem alkohol og kræft
Flere studier viser nemlig, at øget fysisk aktivitet og bevægelse i skoletiden forbedrer koncentrationen, læringen, trivslen og den mentale sundhed blandt børn og unge.
Det er dog ofte svært at få denne viden omsat til praksis i børnenes hverdag. Det vil partnerskabet ændre på.
En naturlig del af undervisningen
Partnerskabet er kommet i stand på et initiativ fra Dansk Skoleidræt og Center for Sundt Liv og Trivsel.
Det er Center for Sundt Liv og Trivsel, der finansierer det indledende arbejde med en bevilling på 9,2 millioner kroner.
Læs også: Så lang tid tager det hjernen at komme sig efter en druktur
“Vi skal skabe rammer, der gør idræt og bevægelse til en naturlig og integreret del af skoledagen for alle børn. Fysisk aktivitet fremmer ikke kun sundheden, men også trivslen”, siger centrets direktør Morten Grønbæk i pressemeddelelsen og fortsætter:
“Derfor er det vigtigt, at vi tænker bevægelse ind i hele skolens hverdag – fra undervisningen til skolegården og videre ud i lokalsamfundet”.
Partnerskabet tager dermed afsæt i en såkaldt helskole-tilgang, der involverer flere aktører i og omkring skolen, herunder elever, lærere, ledelse, kommunal forvaltning, forældre og lokalsamfundet.
Det handler om at arbejde systematisk med indsatser på tværs af skoledagen med henblik på at forandre skolens kultur og praksis.
Læs også: Vil du stoppe med at vape? Her er den bedste metode ifølge eksperter
Det kan for eksempel være, at børnene i højere grad skal bruge deres krop og sanser, når de lærer, og det skal være nemmere at transportere sig aktivt til og fra skole.
Derudover skal idrætsundervisningen gøres mere sjov og inkluderende, og skolen skal i højere grad bygge bro til bevægelsesaktiviteter i fritiden.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: Receptpligtig medicin på nettet: Bekvemmelighed eller farlig genvej?