En overlæge fra Regionspsykiatrien Randers blev sidste år opsagt på grund af kvaliteten af vedkommendes lægefaglige arbejde.
Psykiatrien i Region Midtjylland iværksatte derfor en patientgennemgang, der nu resulterer i, at samtlige berørte patienter modtager et brev med vejledning om erstatning og klage.
Det skriver Psykiatrien i Region Midtjylland i en pressemeddelelse.
“Det er stærkt beklageligt, at denne sag har skabt uro og bekymring hos mange patienter og pårørende. Det er afgørende, at vi som hospital følger faglige standarder og retningslinjer, så vores patienter altid kan føle sig trygge i vores hænder”, siger lægefaglig direktør i Psykiatrien Jakob Paludan i pressemeddelelsen.
Læs også: Derfor er musik sundt for kroppen
Gennemgang af journaler
Psykiatrien i Region Midtjylland iværksatte sidste år en gennemgang af 1614 patientjournaler.
Patientgennemgangens hovedformål er at identificere patienter, der har været indlagt på sengeafsnit C eller D i Regionspsykiatrien Randers, og som har modtaget behandling, der kan have påført dem en skade, som kan berettige til erstatning.
Disse patienter skal vejledes om deres muligheder for at søge erstatning og/eller klage.
Modtager vejledningsbrev
Erfarne speciallæger i psykiatri har gennemgået 555 journaler, hvilket svarer til cirka en tredjedel af de berørte patienter.
Læs også: Tanker om selvmord og selvskade topper om natten – nu udvider chatrådgivningen
På baggrund af bl.a. de fund, der er gjort i journalerne, vurderes det nu, at alle patienter skal modtage et brev med vejledning om erstatning og klage.
Lægefaglig direktør Jakob Paludan forklarer:
“Faktum er, at 49 procent af journalerne vurderes under faglig standard. Det handler bl.a. om manglende journalføring, manglende behandlingsplaner og uhensigtsmæssig medicinsk behandling”, siger han og fortsætter:
“Samtidig er det en vanskelig opgave for speciallægerne at vurdere, om patienterne har lidt skade og kan være erstatningsberettigede. Derfor er det besluttet at sende et vejledningsbrev til alle patienter for at sikre, at ingen bliver overset”.
Læs også: 7 alternative metoder til at bekæmpe angst
I løbet af de kommende uger vil samtlige patienter, og i enkelte tilfælde pårørende til afdøde, modtage et brev med vejledning om erstatning og klage.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.