Godt og dårligt nyt for kaffeelskere

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En grundig undersøgelse af sundhedseffekterne af kaffeforbrug, fandt gode nyheder og dårlige nyheder.

Kaffe er blandt verdens mest almindeligt indtagede drikkevarer, og årtiers forskning tyder på, at det for det meste har gavnlige effekter.

Mange observationsundersøgelser viser, at kaffedrikkere lever længere og har lavere forekomst af diabetes, kræft, leversygdomme, depression og andre kroniske tilstande.

Men meget af dataene kommer fra store epidemiologiske undersøgelser, som kun viser sammenhænge, ​​ikke årsag og virkning.

De er også afhængige af selvrapporterede data, som ikke altid er pålidelige.

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

De positive og negative sider

Forskningen viste, at kaffe har slående effekter på det fysiske aktivitetsniveau, hvilket får folk til at bevæge sig mere, idet de i gennemsnit tager 1.000 ekstra skridt om dagen.

Det er et markant løft i aktiviteten, der kan være med til at forklare, hvorfor kaffeforbrug længe har været forbundet med et bedre helbred.

Men undersøgelsen, som er offentliggjort i New England Journal of Medicine, fandt nogle ulemper ved en daglig kop.

Den viste, at folk mistede omkring 36 minutters nattesøvn på dage, hvor de drak kaffe – og jo mere kaffe de drak, jo mindre sov de.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Forskningen så også på kaffes effekt på hjertebanken, en relativt almindelig oplevelse for sunde kaffedrikkere.

Undersøgelsen viste, at hos raske mænd og kvinder forårsagede kaffe ikke en almindelig type hjertebanken kendt som for tidlige atrielle sammentrækninger, selvom nogle sundhedsmyndigheder har advaret om, at dette kan være en bivirkning ved at drikke kaffe.

Men kaffeforbrug kan føre til en stigning i en anden type hjertebanken, kendt som for tidlige ventrikulære sammentrækninger.

Disse ekstra eller uregelmæssige hjerteslag er ret almindelige og godartede.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

Næsten alle oplever dem af og til, og selvom de kan gøre en nervøs, hvis man oplever dem, siger de fleste eksperter, at de normalt ikke giver anledning til bekymring hos raske mennesker.

Selvom kaffe er gavnligt for mange mennesker og kan sænke risikoen for kroniske sygdomme og måske endda forlænge din levetid, kan det også forstyrre din søvn og kan forårsage nogle hjertebanken.

“Virkeligheden er, at kaffe ikke kun er godt eller kun dårligt – det har forskellige virkninger”, sagde Gregory M. Marcus, forfatter til undersøgelsen og professor i medicin i afdelingen for kardiologi ved University of California i San Francisco, til Washington Post.

Artiklen er baseret på informationer fra Pensionist og Washington Post.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Læs også: Sådan reagerer kroppen, hvis du spiser for mange bananer

Andre Artikler

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...