Den 1. januar 2025 trådte politiets nye rygepolitik i kraft, og dermed er hele arbejdstiden inklusive pauser røgfri for de knap 18.000 medarbejdere i Rigspolitiet og politikredsene.
“Midt- og Vestjyllands Politi og Nordjyllands Politi har trådt stierne gennem nogle år, og det er blevet taget godt imod. Nu sætter vi røgfri arbejdstid ind i en national ramme som en vigtig del af vores overordnede sundhedspolitik”, siger Jens Yndgaard, som er politiinspektør og centerchef for Center for Flåde og Materielstyring, der er ansvarlig for politiets sundhedstiltag, i en pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse:
“Den skal sikre, at vi har sunde og raske medarbejdere, der kan passe deres arbejde bedst muligt. Det er både til gavn for den enkelte og for arbejdspladsen”.
Langvarigt initiativ
Den røgfri arbejdstid i politiet blev besluttet i 2022 som en del af en større sundhedspolitik, der også har haft fokus på kost, søvn og motion.
Læs også: Ældreboom truer sundhedsbudgettet – men "tid til død" giver håb
Men selvom politiet er samfundets ‘udøvende magt’, har det været vigtigt ikke at tvinge initiativet igennem.
Tværtimod har beslutningen fået lov at modne ved at involvere medarbejderne i de enkelte kredse, anerkende bekymringer og skabe en kultur uden røg og hjælpe dem, der har ønsket at stoppe med at ryge.
“Der kan være langt fra virkeligheden på kontorerne i Rigspolitiet til det yderste led på den enkelte politistation. Den lokale involvering af politikredsene og medarbejderne har været helt afgørende, for man kommer ikke langt ved at trække beslutningen ned over hovedet på folk. Det er også vigtigt at motivere”, siger Jens Yndgaard.
Statslige arbejdspladser går mod røgfri tider
Mens langt de fleste kommunale og alle regionale arbejdspladser i dag har røgfri arbejdstid, er udviklingen gået langsommere på de statslige arbejdspladser.
Læs også: Kræft rammer hele familien – 10 gode råd til dig som pårørende
Her har kun 19 procent af medarbejderne i dag røgfri arbejdstid.
Det er derfor positivt, når en institution som politiet nu viser vejen ved at gøre hele arbejdstiden røgfri, mener man i Kræftens Bekæmpelse.
Mindre modstand end forventet
Beslutningen om at indføre røgfri arbejdstid er blevet taget godt i mod i politiet.
Det skyldes blandt andet, at man har trukket på erfaringerne fra Midt- og Vestjyllands Politi, som siden 2021 har haft røg- og nikotinfri arbejdstid.
Læs også: Har du haft disse symptomer i tre uger? Så bør du søge læge nu!
Her gav man også medarbejderne god tid til at vænne sig til den nye virkelighed, bl.a. ved at inddrage medarbejderrepræsentanter for at sikre en god proces, ved at uddanne sundhedsambassadører og rygestopmentorer.
Da reglerne trådte i kraft den 1. juli 2021, var den modstand, man havde frygtet, stort set ikke til stede, fortæller Lars Kirkegaard, der er stabschef ved Midt- og Vestjyllands Politi.
“Vi havde nok forestillet os, at der ville komme en reaktion. For det at bestemme, om man må ryge eller anvende tobaksrelaterede produkter i arbejdstiden har jo hidtil været op til én selv. Men i dag forventer mange faktisk, at arbejdspladsen har en aktiv rolle i medarbejdernes sundhed”, fortæller han i pressemeddelesen og fortsætter:
“Så da dagen kom, endte vi reelt med at sparke en åben dør ind, fordi langt de fleste syntes, det var en meningsfuld beslutning og at processen havde været god. Det budskab har vi gjort meget ud af, når vi har været ude og tale med andre politikredse og på seminarer”, siger Lars Kirkegaard.
Læs også: Sådan slipper du for smerter grundet overgangsalderen
Der er stadig ansatte, der ryger og bruger tobaksrelaterede produkter i politikredsen – men færre end tidligere og ikke i arbejdstiden.
Lars Kirkegaard er meget glad for at se, at de positive erfaringer nu bliver bredt ud til resten af det danske politi, og måske kan inspirere andre arbejdspladser.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: Er din hvilepuls på niveau med en professionel atlet? Find ud af det her!