Overraskende fund: Diabetikere kan forbedre deres helbred uden vægttab

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Forskning viser, at en reducering af specifikke type fødevarer nedsætter fedtindholdet hos personer med type 2-diabetes.

I Danmark lever over 300.000 med type 2-diabetes, og hertil skal tillægges de mange mennesker, som lever med uopdaget type 2-diabetes eller et forstadie hertil.

Type 2-diabetes er en alvorlig sygdom, da den kan medføre alvorlige komplikationer, blandt andet sygdom i nyrer, øjne og nerver, samt åreforkalkning og arvæv i leveren.

Ny forskning viser nu, at det for personer med type 2-diabetes er muligt at mindske denne risiko ved at omlægge kosten.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Bedre blodværdier reducerer risici

“I mange år er personer med type 2-diabetes blevet opfordret til at have fokus på at tabe sig og spise en fedtfattig kost. Op mod 50–60 % af energien skulle komme fra kulhydrater”, fortæller professor, overlæge, dr. med. Thure Krarup i pressemeddelelsen, der stod i spidsen for studiet og fortsætter:

“I vores studier har vi i stedet sammensat en velsmagende, dagligdags kost, hvor vi reducerede indholdet af kulhydrat og til gengæld øgede mængden af protein og fedt”.

“Det havde den positive effekt, at vi kunne måle et fald i leverfedt, og det er vigtigt, for hvis der er for meget leverfedt, (red.) er der også en øget risiko for hjertekarsygdomme”.

“Der ser også ud til at være en sammenhæng med, at vi også målte mindre fedt i blodet, særligt triglycerid og de små, tætte LDL- partikler, der kan fremkalde åreforkalkning. Og i modsætning til hvad man ellers har troet i mange år, så var det uafhængigt af, om forsøgspersonerne tabte sig i vægt”, afslutter han.

Læs også: Sådan reagerer kroppen, hvis du spiser for mange bananer

De bedre blodværdier er godt nyt for personer med type 2-diabetes, for det kan reducere risikofaktorerne for hjertekarsygdomme og mindre fedt i leveren nedsætter risikoen for udvikling af leversygdom.

Sammenligning af kost

I studierne sammenlignede man to typer af kost.

Den ene type havde en sammensætning af næringsstoffer, som man i mange år traditionelt har anbefalet personer med type 2-diabetes at spise og indeholdte 50 % kulhydrat, 17 % protein og 33 % fedt.

Den anden type var reduceret i kulhydratindholdet til 30 % af energien, men til gengæld øget i protein til 30 % og i fedt til 40 %.

Læs også: Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

Svært at ændre madvaner

Erfaringen viser dog, at det for mange kan være svært at holde fast i de sunde madvaner, fortæller klinisk diætist og ph.d.-studerende Luise Persson Kopp fra Bispebjerg Hospital.

Dette kan skyldes manglende viden om, hvilke fødevarer der er sunde, hvordan de skal sammensættes og tilberedes, eller en opfattelse af at sund mad er dyrt.

Netop derfor var det vigtigt at maden, som forsøgspersoner spiste i projektet, kunne tilpasses dagligdagen. 

Maden, som forsøgspersonerne spiste, indeholdt grøntsager, fuldkornsprodukter, olivenolie, frugt, fisk, æg og kød, samt en del mejeriprodukter, der tilsammen sikrede et højt indhold af protein og vigtige vitaminer og mineraler.

Læs også: Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Andre Artikler

Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

En lille ændring i kogevandet kan give markant bedre kartofler.

8 tegn på cøliaki som mange voksne bærer rundt på i årevis uden at vide det

Voksne får sjældent klassiske mavesymptomer, og det forsinker diagnosen betydeligt.

Disse risikofaktorer kan øge risikoen for demens

Ny forskning peger på, at flere tilfælde af demens kan hænge sammen med risikofaktorer, du selv kan påvirke.

Harvard-forskere finder link mellem duftstoffer i plejeprodukter og højere blodtryk i graviditeten

Et nyt Harvard-studie peger på phthalater fra parfumerede plejeprodukter som mulig medvirkende faktor.

Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

En lille ændring i kogevandet kan give markant bedre kartofler.

8 tegn på cøliaki som mange voksne bærer rundt på i årevis uden at vide det

Voksne får sjældent klassiske mavesymptomer, og det forsinker diagnosen betydeligt.

Disse risikofaktorer kan øge risikoen for demens

Ny forskning peger på, at flere tilfælde af demens kan hænge sammen med risikofaktorer, du selv kan påvirke.