Det kræver ikke mere end få minutter foran skærmen, før børn begynder at spise mere, end de har brug for.
En ny undersøgelse viser, at selv reklamer, hvor der ikke bliver vist mad, kan få børn til at snacke løs.
Nu advarer forskere om, at markedsføring af junkfood er langt mere snedig og effektiv, end mange tror.
Børn reagerer kraftigt på kort reklameeksponering

Undersøgelsen viste, at børn mellem 7 og 15 år spiste i gennemsnit 130 ekstra kalorier i løbet af dagen efter at have set reklamer for usunde fødevarer i bare fem minutter.
Læs også: Disse madvarer gør flest syge – og du har dem sikkert i køleskabet
Alle typer medier påvirker appetitten

Det havde ingen betydning, om reklamerne blev vist på tv, sociale medier, radio eller på plakater i gadebilledet. Effekten var den samme: børnene spiste mere bagefter.
Logoer har samme effekt som billeder af mad

Det mest overraskende fund var, at reklamer kun med brand-logoer og farver havde næsten samme effekt på børnenes spisevaner som reklamer, hvor maden blev vist direkte.
Børn i alderen 7-15 år er særligt sårbare

Det er netop denne aldersgruppe, som er ekstra modtagelig over for visuel og auditiv påvirkning, fordi deres evne til at modstå reklamer endnu ikke er færdigudviklet.
Børn med højere bmi spiste endnu flere kalorier

Børn med højere kropsvægt reagerede kraftigere på reklamerne og spiste endnu flere kalorier end deres jævnaldrende med lavere bmi.
Læs også: Det mest uventede vægttabstrick starter med din yndlingsdessert
Reklamerne øgede både snack- og måltidsindtag

Det var ikke kun snacks, der blev spist flere af. Også mængden af mad til frokost steg mærkbart, når børnene havde set reklamer for junkfood.
Børnenes sociale baggrund spillede ingen rolle

Effekten var den samme uanset børnenes sociale status eller bopæl. Alle børn blev påvirket af reklamerne.
Også lydreklamer havde markant effekt

Selv reklamer uden billeder, som podcasts og radio, fik børnene til at spise mere, hvilket gør lydbaseret markedsføring særligt bekymrende.
Forskere kræver globale stramninger

På baggrund af resultaterne efterlyser forskerne strammere og globale regler for reklamer rettet mod børn, også dem, der kun viser logo og ikke mad.
Læs også: Eksplosiv stigning i kræft blandt unge: Nu peger forskerne på en uventet synder i barndommen
Markedsføring kan være en skjult faktor bag børns overvægt

Undersøgelsen understreger, at madmarkedsføring – også i de mere subtile former – kan være en skjult årsag til overvægt hos børn og unge.
Artiklen er baseret på informationer fra News Medical
Læs også: Glem slankemidler – denne småkage kan være nøglen til færre kilo