Sådan får junkfood-reklamer børn til at spise mere

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Det kræver ikke mere end få minutter foran skærmen, før børn begynder at spise mere, end de har brug for.

En ny undersøgelse viser, at selv reklamer, hvor der ikke bliver vist mad, kan få børn til at snacke løs.

Nu advarer forskere om, at markedsføring af junkfood er langt mere snedig og effektiv, end mange tror.

Børn reagerer kraftigt på kort reklameeksponering

Foto Shutterstockcom

Undersøgelsen viste, at børn mellem 7 og 15 år spiste i gennemsnit 130 ekstra kalorier i løbet af dagen efter at have set reklamer for usunde fødevarer i bare fem minutter.

Læs også: Ny forskning: Middelhavskosten kan sænke blodtrykket – selv hos risikogrupper

Alle typer medier påvirker appetitten

Foto Shutterstockcom

Det havde ingen betydning, om reklamerne blev vist på tv, sociale medier, radio eller på plakater i gadebilledet. Effekten var den samme: børnene spiste mere bagefter.

Logoer har samme effekt som billeder af mad

Foto Shutterstockcom

Det mest overraskende fund var, at reklamer kun med brand-logoer og farver havde næsten samme effekt på børnenes spisevaner som reklamer, hvor maden blev vist direkte.

Børn i alderen 7-15 år er særligt sårbare

Foto Shutterstockcom

Det er netop denne aldersgruppe, som er ekstra modtagelig over for visuel og auditiv påvirkning, fordi deres evne til at modstå reklamer endnu ikke er færdigudviklet.

Børn med højere bmi spiste endnu flere kalorier

Foto Shutterstockcom

Børn med højere kropsvægt reagerede kraftigere på reklamerne og spiste endnu flere kalorier end deres jævnaldrende med lavere bmi.

Læs også: Drik dig til en fladere mave: Naturligt, nemt og hurtigt

Reklamerne øgede både snack- og måltidsindtag

Foto Shutterstockcom

Det var ikke kun snacks, der blev spist flere af. Også mængden af mad til frokost steg mærkbart, når børnene havde set reklamer for junkfood.

Børnenes sociale baggrund spillede ingen rolle

Foto Shutterstockcom

Effekten var den samme uanset børnenes sociale status eller bopæl. Alle børn blev påvirket af reklamerne.

Også lydreklamer havde markant effekt

Foto Shutterstockcom

Selv reklamer uden billeder, som podcasts og radio, fik børnene til at spise mere, hvilket gør lydbaseret markedsføring særligt bekymrende.

Forskere kræver globale stramninger

Foto Shutterstockcom

På baggrund af resultaterne efterlyser forskerne strammere og globale regler for reklamer rettet mod børn, også dem, der kun viser logo og ikke mad.

Læs også: Ekspert: Disse almindelige fødevarer er ikke så sunde, som de ser ud

Markedsføring kan være en skjult faktor bag børns overvægt

Undersøgelsen understreger, at madmarkedsføring – også i de mere subtile former – kan være en skjult årsag til overvægt hos børn og unge.

Artiklen er baseret på informationer fra News Medical

Læs også: Ny forskning: Visse forarbejdede fedtstoffer påvirker ikke hjertet negativt

Andre Artikler

Sådan får ældre en tryg overgang til plejehjemmet

Det kan være en livsomvæltende begivenhed at flytte på plejehjem, som både er præget af både praktiske og...

Alzheimers kan skyldes et forstyrret biologisk ur

Ny forskning tyder på, at Alzheimers sygdom ikke blot forstyrrer søvnen – den kan faktisk få næring af...

De mest almindelige mareridt, og hvad de betyder

Ifølge Sleep Foundation oplever mellem 2 og 8 procent af voksne mareridt.Faktorer som alder, køn og livsomstændigheder...

Sorte ris kan være nøglen til sundere plantebaserede måltider

Sorte ris er ved at genvinde sin plads i moderne kost som en naturlig kilde til antioxidanter og...

Sådan får ældre en tryg overgang til plejehjemmet

Det kan være en livsomvæltende begivenhed at flytte på plejehjem, som både er præget af både praktiske og...

Alzheimers kan skyldes et forstyrret biologisk ur

Ny forskning tyder på, at Alzheimers sygdom ikke blot forstyrrer søvnen – den kan faktisk få næring af...

De mest almindelige mareridt, og hvad de betyder

Ifølge Sleep Foundation oplever mellem 2 og 8 procent af voksne mareridt.Faktorer som alder, køn og livsomstændigheder...