Subscription Plans

Free limited access

Gratis
/ forever
  • Etiam est nibh, lobortis sit
  • Praesent euismod ac
  • Ut mollis pellentesque tortor
  • Nullam eu erat condimentum
  • Donec quis est ac felis
  • Orci varius natoque dolor

Member full access

100
DKK
10
DKK
DKK
0
/ year
  • Etiam est nibh, lobortis sit
  • Praesent euismod ac
  • Ut mollis pellentesque tortor
  • Nullam eu erat condimentum
  • Donec quis est ac felis
  • Orci varius natoque dolor
Yearly pricing
Monthly pricing

Sådan får junkfood-reklamer børn til at spise mere

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Det kræver ikke mere end få minutter foran skærmen, før børn begynder at spise mere, end de har brug for.

En ny undersøgelse viser, at selv reklamer, hvor der ikke bliver vist mad, kan få børn til at snacke løs.

Nu advarer forskere om, at markedsføring af junkfood er langt mere snedig og effektiv, end mange tror.

Børn reagerer kraftigt på kort reklameeksponering

Foto: Shutterstock.com

Undersøgelsen viste, at børn mellem 7 og 15 år spiste i gennemsnit 130 ekstra kalorier i løbet af dagen efter at have set reklamer for usunde fødevarer i bare fem minutter.

Læs også: Disse madvarer gør flest syge – og du har dem sikkert i køleskabet

Alle typer medier påvirker appetitten

Foto: Shutterstock.com

Det havde ingen betydning, om reklamerne blev vist på tv, sociale medier, radio eller på plakater i gadebilledet. Effekten var den samme: børnene spiste mere bagefter.

Logoer har samme effekt som billeder af mad

Foto: Shutterstock.com

Det mest overraskende fund var, at reklamer kun med brand-logoer og farver havde næsten samme effekt på børnenes spisevaner som reklamer, hvor maden blev vist direkte.

Børn i alderen 7-15 år er særligt sårbare

Foto: Shutterstock.com

Det er netop denne aldersgruppe, som er ekstra modtagelig over for visuel og auditiv påvirkning, fordi deres evne til at modstå reklamer endnu ikke er færdigudviklet.

Børn med højere bmi spiste endnu flere kalorier

Foto: Shutterstock.com

Børn med højere kropsvægt reagerede kraftigere på reklamerne og spiste endnu flere kalorier end deres jævnaldrende med lavere bmi.

Læs også: Det mest uventede vægttabstrick starter med din yndlingsdessert

Reklamerne øgede både snack- og måltidsindtag

Foto: Shutterstock.com

Det var ikke kun snacks, der blev spist flere af. Også mængden af mad til frokost steg mærkbart, når børnene havde set reklamer for junkfood.

Børnenes sociale baggrund spillede ingen rolle

Foto: Shutterstock.com

Effekten var den samme uanset børnenes sociale status eller bopæl. Alle børn blev påvirket af reklamerne.

Også lydreklamer havde markant effekt

Foto: Shutterstock.com

Selv reklamer uden billeder, som podcasts og radio, fik børnene til at spise mere, hvilket gør lydbaseret markedsføring særligt bekymrende.

Forskere kræver globale stramninger

Foto: Shutterstock.com

På baggrund af resultaterne efterlyser forskerne strammere og globale regler for reklamer rettet mod børn, også dem, der kun viser logo og ikke mad.

Læs også: Eksplosiv stigning i kræft blandt unge: Nu peger forskerne på en uventet synder i barndommen

Markedsføring kan være en skjult faktor bag børns overvægt

Undersøgelsen understreger, at madmarkedsføring – også i de mere subtile former – kan være en skjult årsag til overvægt hos børn og unge.

Artiklen er baseret på informationer fra News Medical

Læs også: Glem slankemidler – denne småkage kan være nøglen til færre kilo

Andre Artikler

Sådan oplever mænd og kvinder forelskelse – og her adskiller de sig

Forelskelse rammer både mænd og kvinder, men ikke helt på samme måde. Et nyt internationalt studie viser, at...

De sidste timer: Sådan reagerer kroppen, når du dør

Døden er ikke blot et øjeblik – det er en proces. Fra de første tegn på kropsligt forfald...

Nyt gennembrud mod Alzheimers? Denne behandling viser overraskende effekt

En ny type eksperimentel behandling mod Alzheimers sygdom har vist imponerende resultater i mus. Stoffet, som er udviklet...

Så længe kan du maksimalt sidde ned, før det bliver farligt

Det virker harmløst at sidde ned – vi gør det trods alt hver dag. Men timerne foran computeren,...

Sådan oplever mænd og kvinder forelskelse – og her adskiller de sig

Forelskelse rammer både mænd og kvinder, men ikke helt på samme måde. Et nyt internationalt studie viser, at...

De sidste timer: Sådan reagerer kroppen, når du dør

Døden er ikke blot et øjeblik – det er en proces. Fra de første tegn på kropsligt forfald...

Nyt gennembrud mod Alzheimers? Denne behandling viser overraskende effekt

En ny type eksperimentel behandling mod Alzheimers sygdom har vist imponerende resultater i mus. Stoffet, som er udviklet...