Det lyder uskyldigt. Et barn ser en reklame, måske mens der ventes på en YouTube-video eller et tv-program skal til at rulle over skærmen. Bare fem minutter.
Uden at tænke over det, vil barnet spise lidt mere, tage lidt ekstra og stopper ikke, som det plejer ved spisetid.
Det er ikke nødvendigvis chokoladebaren fra reklamen, men noget andet fra skuffen eller kantinen.
Og det er netop pointen i et nyt forskningsstudie, som sætter fokus på den usynlige påvirkning.
Læs også: Advarsel! Mus kan have forurenet produkt solgt i blandt andet Meny og Brugsen
Kaloriechok efter fem minutter
Forskerne bag studiet, der blev præsenteret på European Congress on Obesity i Málaga, fulgte 240 børn i alderen 7 til 15 år.
Børnene så enten reklamer for junkfood eller neutrale reklamer uden mad.
Resultatet var tydeligt: Dem, der blev eksponeret for junkfood-reklamer, indtog i gennemsnit 130 kalorier mere på en dag.
Det svarer til to skiver toastbrød – og det efter bare fem minutters reklamer.
Læs også: Han var dømt til at dø af kræft - 3 ændringer reddede dog hans liv
Overraskende nok havde det ingen betydning, om reklamen viste specifik mad eller blot brandnavne.
Og typen af reklame – om det var på en skærm, et reklametavle eller i en podcast – ændrede heller ikke effekten.
Politikerne mangler at tage næste skridt
Storbritannien har besluttet fra oktober at indføre et reklameforbud for junkfood før kl. 21 på TV og hele døgnet online.
Dog påpeger eksperter stadig, at der er huller i lovgivningen.
Læs også: Forskere afslører: Denne aftensnack kan give dig mareridt
Reklamer uden specifikke produkter er stadig tilladt på busstoppesteder, plakater og sociale medier.
Det er netop disse steder, der bekymrer forskerne. De advarer om, at børn – særligt dem der i forvejen kæmper med overvægt – fortsat vil være sårbare overfor den skjulte manipulation.
Artiklen er baseret på informationer fra The Guardian.
Læs også: Oplever du disse symptomer om morgnen? Så bør du tjekkes for diabetes