Ny forskning afslører: te og chokolade kan sænke dit blodtryk

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En kop te eller et stykke mørk chokolade kan være mere end en hyggestund. Ny forskning fra University of Surrey tyder på, at flavan-3-oler – naturlige stoffer i blandt andet kakao og te – kan have en positiv effekt på blodtrykket og kredsløbet.

Flavan-3-oler sænker blodtrykket

Foto: Shutterstock.com

Forskerne fandt, at regelmæssigt indtag af flavan-3-ol-holdige fødevarer kan reducere blodtrykket, især hos personer med forhøjet blodtryk.

Sammenligneligt med medicin

Foto: Shutterstock.com

I nogle tilfælde var blodtrykssænkningen på niveau med virkningen fra visse blodtryksmediciner, dog uden at skulle erstatte dem.

Forbedrer blodkarrenes funktion

Foto: Shutterstock

Udover at sænke blodtrykket, blev der også observeret en forbedring af endotelfunktionen – blodkarrenes indre overflade.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Gavnlig effekt uafhængigt af blodtryk

Foto: Shutterstock

Den forbedrede endotelfunktion skete selv hos deltagere, hvor blodtrykket ikke blev påvirket, hvilket antyder en bredere kardiovaskulær fordel.

Små mængder kan gøre en forskel

Foto: Shutterstock.com

Studiet peger på, at moderate daglige mængder af te, æbler, kakao eller mørk chokolade kan bidrage til et sundere kredsløb.

Gør det til en del af din hverdag

Foto: Shutterstock.com

Forskerne anbefaler, at man integrerer flavan-3-ol-rige fødevarer i en balanceret kost for at styrke hjertet på en nydelsesfuld måde.

Ikke en erstatning for medicin

Foto: Shutterstock.com

Selvom resultaterne er lovende, understreges det, at disse fødevarer ikke bør erstatte lægeordineret medicin.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Særligt relevant for personer med højt blodtryk

Foto: Shutterstock.com

De største sundhedsgevinster blev set blandt personer, der allerede havde forhøjet blodtryk ved undersøgelsens start.

Understøtter en bredere livsstilsændring

Foto: Shutterstock.com

Flavan-3-oler kan være en del af en bredere tilgang til hjertesundhed, hvor kost, motion og livsstil spiller sammen.

Behov for mere forskning

Foto: Shutterstock.com

Forskerne pointerer, at der stadig er behov for yderligere studier for at bekræfte de langsigtede effekter og finde de optimale doser.

Artiklen er baseret på informationer fra NewsMedical

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Andre Artikler

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.

Sover du altid dårligt den første nat på et nyt sted? Her er den biologiske forklaring

Det er ikke indbildning. Hjernen tænder en indbygget vagt, når du skal sove i uvante omgivelser.

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.