2024 blev endnu et år med færre trafikdræbte. Kun 145 mennesker mistede livet – det næstlaveste antal nogensinde.
Det lyder opløftende. Især når man tænker på, at trafikken samtidig voksede med 0,4 procent.
Men bag de positive tendenser gemmer sig et markant og bekymrende mønster.
Ét bestemt køn er nemlig kraftigt overrepræsenteret blandt både de dræbte og de tilskadekomne.
Læs også: Følg denne regel og sænk risikoen for blodpropper i hjertet
Hvert år peger tallene i samme retning. Og 2024 var ingen undtagelse.
En gruppe dominerer ulykkesstatistikken
Af de 145 trafikdræbte sidste år var næsten tre ud af fire mænd. Det er et mønster, der har gentaget sig år efter år. Og det gælder ikke kun bilister.
Også blandt cyklister og fodgængere er mænd oftere involveret i dødsulykker – selv når man tager højde for, at de bevæger sig mere i trafikken end kvinder.
Eksempelvis stod mænd for 57 procent af de dræbte og tilskadekomne cyklister i perioden 2020-2024.
Læs også: Den almindelige infektion, der kan være et skjult tegn på kræft
Ifølge Vejdirektoratet handler det ikke kun om eksponering. Mænd har en højere risikovillighed, lyder det.
De tager flere chancer og kører oftere hurtigere eller mere aggressivt end kvinder.
Fortællingen om den udsatte kvinde holder ikke
Der er længe blevet talt om, at især kvindelige cyklister er udsatte i trafikken. Men de nyeste tal tegner et andet billede.
Mænd udgør en større andel af ulykkerne – også på cykel og til fods.
Læs også: Kæmper du med hjernetåge? Disse tricks rydder op i dit hoved
Selv på landevejene, hvor der generelt er færre ulykker, er udviklingen bekymrende.
Antallet af alvorlige ulykker med bløde trafikanter – især mænd – steg med op til 20 procent sidste år.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: Ny forskning: Munden kan være en skjult årsag til hjerteanfald