2024 blev endnu et år med færre trafikdræbte. Kun 145 mennesker mistede livet – det næstlaveste antal nogensinde.
Det lyder opløftende. Især når man tænker på, at trafikken samtidig voksede med 0,4 procent.
Men bag de positive tendenser gemmer sig et markant og bekymrende mønster.
Ét bestemt køn er nemlig kraftigt overrepræsenteret blandt både de dræbte og de tilskadekomne.
Læs også: Denne sovestilling hjælper dig med at falde i søvn hurtigere
Hvert år peger tallene i samme retning. Og 2024 var ingen undtagelse.
En gruppe dominerer ulykkesstatistikken
Af de 145 trafikdræbte sidste år var næsten tre ud af fire mænd. Det er et mønster, der har gentaget sig år efter år. Og det gælder ikke kun bilister.
Også blandt cyklister og fodgængere er mænd oftere involveret i dødsulykker – selv når man tager højde for, at de bevæger sig mere i trafikken end kvinder.
Eksempelvis stod mænd for 57 procent af de dræbte og tilskadekomne cyklister i perioden 2020-2024.
Læs også: Forskere har fundet det præcise tidspunkt, hvor din krop begynder at ældes
Ifølge Vejdirektoratet handler det ikke kun om eksponering. Mænd har en højere risikovillighed, lyder det.
De tager flere chancer og kører oftere hurtigere eller mere aggressivt end kvinder.
Fortællingen om den udsatte kvinde holder ikke
Der er længe blevet talt om, at især kvindelige cyklister er udsatte i trafikken. Men de nyeste tal tegner et andet billede.
Mænd udgør en større andel af ulykkerne – også på cykel og til fods.
Læs også: Disse 5 fejl stjæler op til 10 år af dit liv
Selv på landevejene, hvor der generelt er færre ulykker, er udviklingen bekymrende.
Antallet af alvorlige ulykker med bløde trafikanter – især mænd – steg med op til 20 procent sidste år.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: Sådan kan du sænke risikoen for demens – selv sent i livet