48 procent af danskerne regner med at købe mere af en bestemt type varer fremover

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En ny undersøgelse viser en markant tendens, som kan ændre supermarkedernes hylder i de kommende år.

Når danskerne ser få år frem, forventer næsten halvdelen at lægge flere økologiske varer i indkøbskurven.

Det viser en analyse foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer. Særligt de yngre forbrugere peger på, at de vil prioritere økologi højere i fremtiden.

Samtidig angiver kun en meget lille andel, at de planlægger at købe færre økologiske fødevarer.

Denne tendens indikerer, at forbrugernes holdning til fødevarer i stigende grad handler om mere end blot pris og tilgængelighed.

Læs også: Særlig morgenrutine vækker opsigt på østrigsk plejehjem med fire 100-årige

Interessen er i høj grad knyttet til værdier som miljø, dyrevelfærd og sundhed.

Frugt og grønt i fokus

Når danskerne bliver spurgt, hvilke varegrupper de forventer at købe mere af i økologisk variant, peger et klart flertal på grøntsager som førstevalg.

Dernæst følger frugt og bær, mens kød og kødpålæg ligger på en tredjeplads.

Disse kategorier er blandt de mest udbredte i danskernes daglige kost, hvilket understreger, at økologien i stigende grad bevæger sig ind i helt almindelige måltider.

Læs også: Italiensk kok: Sådan vælger du den bedste pasta i supermarkedet

Flere forbrugere angiver i undersøgelsen, at de ville købe mere økologi, hvis udvalget var større, og hvis tilgængeligheden var bedre.

Det tyder på, at efterspørgslen kan vokse yderligere, hvis detailhandlen udvider sortimentet.

Viden som afgørende faktor

Det mest bemærkelsesværdige i undersøgelsen er dog, at en stor andel af de yngre forbrugere efterlyser mere viden om de økologiske produktionsforhold.

Hele 18 procent svarer, at de ville købe mere økologi, hvis de vidste mere om, hvordan produktionen foregår.

Læs også: Disse madvarer styrker dine øjne - og du har dem sikkert allerede i køleskabet

Samtidig viser analysen, at dem der allerede køber mest økologi, også er dem med størst indsigt i emnet.

Det peger på, at oplysning og synlighed er nøglen til at fastholde og udvide det økologiske forbrug.

Landbrug & Fødevarer vurderer derfor, at øget information om blandt andet dyrevelfærd i økologien kan være med til at skubbe udviklingen yderligere frem.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Plantebaseret kost kan reducere kræftrisiko med op til 25%

Læs også: Forskning afslører: Så meget vand bør du drikke hver dag

Andre Artikler

Sådan narrer du din hjerne til at få ordnet kedelige pligter

Dopamin-ankring har taget TikTok og selvhjælpsverdenen med storm.Teknikken handler om at koble kedelige eller krævende opgaver sammen...

Særlig morgenrutine vækker opsigt på østrigsk plejehjem med fire 100-årige

Et plejehjem i Østrig har et usædvanligt fællesskab af beboere over 100 år. Hemmeligheden bag deres høje alder kommer nok som en overraskelse.

Italiensk kok: Sådan vælger du den bedste pasta i supermarkedet

Døjer du med kedelig pasta derhjemme, selv når du følger opskriften til punkt og prikke?Ifølge den italienske...

USA tilbyder smertebehandling til kvinder – Danmark har ingen ensretning

Flere kvinder oplever stærke smerter under et almindeligt indgreb, men i Danmark er der stadig ingen ensretning.

Sådan narrer du din hjerne til at få ordnet kedelige pligter

Dopamin-ankring har taget TikTok og selvhjælpsverdenen med storm.Teknikken handler om at koble kedelige eller krævende opgaver sammen...

Særlig morgenrutine vækker opsigt på østrigsk plejehjem med fire 100-årige

Et plejehjem i Østrig har et usædvanligt fællesskab af beboere over 100 år. Hemmeligheden bag deres høje alder kommer nok som en overraskelse.

Italiensk kok: Sådan vælger du den bedste pasta i supermarkedet

Døjer du med kedelig pasta derhjemme, selv når du følger opskriften til punkt og prikke?Ifølge den italienske...