Kræft rammer oftest ældre, men de seneste år er flere yngre blevet diagnosticeret.
Ifølge forskere steg antallet af kræfttilfælde blandt personer under 50 år med 24 procent på verdensplan fra 1990 til 2019. Det viser data fra et studie offentliggjort i Nature Medicine.
I flere lande, blandt andet USA, Storbritannien, Canada og Australien, har personer født i 1990’erne desuden en langt højere risiko for tidlig tarmkræft end personer født i 1960’erne.
Forskerne undersøgte kroppen
For at finde en mulig forklaring analyserede forskerne oplysninger fra mere end 154.000 deltagere i UK Biobank og over 10.000 personer fra et amerikansk forskningsprojekt.
Læs også: Hudlæger advarer om symptomer på hudkræft, som ikke er modermærker
Ved hjælp af blodprøver og genetiske analyser målte de deltagernes biologiske alder.
Den biologiske alder viser, hvor meget kroppen er påvirket af slid gennem livet, og den kan være anderledes end den alder, der står på fødselsattesten.
En mulig forklaring
Undersøgelsen viste, at yngre generationer i gennemsnit har en hurtigere biologisk aldring end tidligere generationer.
Personer med den mest fremskredne biologiske aldring havde også en større risiko for at udvikle kræft før 50-årsalderen.
Læs også: Sunde vaner kan mindske senfølger efter børnekræft
Sammenhængen var der stadig, selv når forskerne tog højde for arvelige risikofaktorer.
Forskerne ved endnu ikke, hvorfor den biologiske aldring går hurtigere.
Ifølge studiet kan miljø, livsstil og sociale forhold være medvirkende. Derfor peger forskningen på, at hurtigere biologisk aldring kan være en vigtig forklaring på, hvorfor flere unge udvikler kræft.
Læs også: De fleste dør ikke af hedeslag – men af en helt anden følge af varmen