9 overraskende fordele ved det livsvigtige mineral selen

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Selen er et essentielt mineral, som din krop kun behøver i små mængder, men det spiller en stor rolle for dit helbred.

Her er nogle af de mest bemærkelsesværdige fordele ved dette kraftfulde næringsstof.

1. Selen fungerer som en kraftig antioxidant

Foto: Shutterstock.com

Selen beskytter kroppens celler mod skader forårsaget af frie radikaler.

Denne antioxidante effekt kan reducere risikoen for kroniske sygdomme, såsom hjertesygdomme og kræft.

Læs også: Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

2. Reducerer risikoen for kræft

Foto: Shutterstock

Ifølge en evaluering af 69 undersøgelser udført af Zhejiang University i Kina er høje niveauer af selen i blodet forbundet med en lavere risiko for kræftformer som bryst-, lunge- og tyktarmskræft.

Dette skyldes blandt andet, at selen kan reducere DNA-skader og styrke immunforsvaret.

3. Gavner hjertesundheden

Foto: Shutterstock.com

Selen hjælper med at reducere oxidativt stress og inflammation, som begge er nøglefaktorer i udviklingen af hjertesygdomme.

En undersøgelse fra Johns Hopkins University viste, at en stigning på 50 % i blodets selenniveau reducerede risikoen for hjertesygdomme med 24 %.

Læs også: Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

4. Støtter det mentale

Foto: Shutterstock.com

Selen kan spille en vigtig rolle i at forebygge neurodegenerative sygdomme som Alzheimers.

Fødevarer rige på selen har dog vist sig at forbedre hukommelsen og de kognitive funktioner hos personer med Alzheimers.

5. Vital for skjoldbruskkirtlen

Foto: Shutterstock.com

Skjoldbruskkirtlen indeholder mere selen end nogen anden kirtel i kroppen.

Dette mineral er afgørende for produktionen af skjoldbruskkirtelhormoner og forhindrer sygdomme som Hashimotos, hvor immunforsvaret angriber skjoldbruskkirtlen.

Læs også: 1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

6. Styrker immunforsvaret

Foto: Shutterstock.com

Selen forbedrer kroppens evne til at bekæmpe infektioner ved at reducere inflammation.

Det hjælper immunsystemet med at fungere optimalt, hvilket gør kroppen mere modstandsdygtig overfor sygdomme.

7. Kan lindre astmasymptomer

Foto: Shutterstock.com

Tidlige studier viser, at selen kan reducere inflammation i lungerne og lindre astmasymptomer.

Selvom der kræves mere forskning, er resultaterne indtil videre lovende.

Læs også: Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

8. Bidrager til fertilitet

Foto: Shutterstock.com

Selen spiller en vigtig rolle i fertilitet, især hos mænd, da det er nødvendigt for dannelsen af sunde og bevægelige sædceller.

Et tilstrækkeligt niveau af selen kan forbedre sædkvaliteten, og dermed øge chancerne for undfangelse.

9. Beskytter mod for tidlig aldring

Foto: Shutterstock.com

Takket være dets antioxidante egenskaber kan selen hjælpe med at bekæmpe de frie radikaler, der bidrager til aldringstegn, såsom rynker og hudskader.

Et tilstrækkeligt selenindtag kan bidrage til at bevare en ungdommelig hud og generelt fremme et sundt udseende.

Læs også: Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Naturlige kilder til selen

Foto: Shutterstock

Du kan finde selen i fødevarer som østers, pekannødder, tunfisk og æg.

Variationen i selenindhold afhænger dog af, hvor planterne og afgrøderne er dyrket, så det er godt at vælge en bred vifte af fødevarer.

Artiklen er baseret på informationer fra Healthline.

Andre Artikler

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.

Tarmfloraen i spædbarnsalderen kan hænge sammen med udviklingen af autisme og ADHD

Ny forskning undersøger, hvordan forhold ved fødslen og bakterier i tarmen kan hænge sammen med børns udvikling.

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.

Tarmfloraen i spædbarnsalderen kan hænge sammen med udviklingen af autisme og ADHD

Ny forskning undersøger, hvordan forhold ved fødslen og bakterier i tarmen kan hænge sammen med børns udvikling.