Delt forskning: Små børn bør måske spise det, de er allergiske overfor

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Danske eksperter advarer mod forhastede konklusioner og understreger, at metoden kræver mere forskning og lægeligt tilsyn.

En ny canadisk undersøgelse foreslår, at det kan være gavnligt at give små børn små mængder af de fødevarer, som de er allergiske overfor.

Metoden, som forskerne kalder “oral immunterapi”, skulle potentielt kunne opbygge børnenes tolerance og forebygge fremtidige allergiske reaktioner.

Det er et markant skifte fra den gængse anbefaling om total undgåelse af allergener.

Men danske forskere maner til forsigtighed.

Læs også: Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Katrine Lindholm Bøgh, forsker i fødevareallergi ved Fødevareinstituttet på Danmarks Tekniske Universitet, mener, at der mangler viden.

Det gælder både, hvilke børn der kan have gavn af behandlingen, hvilke fødevarer den virker på og hvornår behandlingen bør igangsættes.

Forkert brug af begreber

Den danske børneallergiforsker Josephine Gradman kritiserer brugen af begrebet “oral immunterapi” i det canadiske studie.

Hun påpeger, at denne behandling normalt er forbeholdt børn med alvorlige allergier og kun må udføres under nøje lægeligt opsyn.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Det indebærer systematisk dosisopbygning og livslang vedligeholdelse, og det kan være både risikabelt og belastende for barnet.

Det canadiske studie bygger derimod på mindre kontrollerede eksponeringsformer, som ikke nødvendigvis lever op til kravene til en egentlig immunterapi.

Flere spørgsmål end svar

Selvom studier peger på, at kontrolleret eksponering overfor eksempelvis peanuts kan have effekt, understreger de danske forskere, at konklusionerne ikke kan generaliseres til alle fødevareallergier.

Der er heller ikke tilstrækkelig dokumentation for, at børn, der eksempelvis vokser fra mælk- eller æggeallergi, gør det som følge af eksponering – eller blot af naturlig udvikling.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Derfor er budskabet klart: Indtil forskningen har mere solide svar, bør forældre ikke eksperimentere på egen hånd.

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Andre Artikler

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Mange skyder skylden på gluten, men eksperter mener, at årsagen til den oppustede mave ofte skal findes et helt andet sted.

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Mange skyder skylden på gluten, men eksperter mener, at årsagen til den oppustede mave ofte skal findes et helt andet sted.