Derfor bør du aldrig lade din teenager smage en tår øl

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning afslører, at tidlig alkoholintroduktion kan skade senere hen i livet.

Mange forældre tror, at det er en god idé at lade deres teenager smage en tår vin eller øl derhjemme for at lære dem ansvarlig alkoholhåndtering.

Men forskning viser, at denne strategi kan have den stik modsatte effekt.

Forældres rolle er afgørende

Mange forældre mener, at de ved at introducere alkohol i kontrollerede omgivelser kan hjælpe deres børn med at udvikle et sundt forhold til alkohol.

Men forskere advarer om, at det i stedet kan føre til hyppigere og mere risikabelt alkoholforbrug senere i livet.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

“Der har længe været en opfattelse af, at hvis man lærer sine børn at drikke ansvarligt, så vil de ikke have problemer med alkohol senere”, forklarer Lindsay Squeglia, forsker ved Medical University of South Carolina, til National Geographic.

“Forskning fra de seneste årtier har dog vist, at det ikke er sandt”.

Studier fra både USA, Europa og Australien viser, at teenagere, hvis forældre tillader dem at drikke, ofte ender med at drikke oftere og i større mængder end deres jævnaldrende, hvis forældre ikke tillader alkohol.

Rutger Engels, forsker ved Erasmus University Rotterdam, ser samme tendens.

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

Hvis forældre sætter grænser for alkoholforbrug, hjælper det med at skabe en norm om, at alkohol er noget for voksne.

Senere alkoholdebut reducerer risikoen for misbrug

Jo længere tid en teenager kan vente med at drikke, desto lavere er risikoen for senere misbrug.

“Hvert år en teenager udskyder brugen af alkohol, reduceres sandsynligheden for, at de får problemer i deres liv, med 14 procent”, forklarer Lindsay Squeglia ud fra denne undersøgelse.

Dette er især vigtigt for unge med en genetisk disposition for alkoholafhængighed.

Læs også: Har du brug for D-vitamintilskud om sommeren? Her er Sundhedsstyrelsens svar

Studier viser, at hvis en teenager med en familiehistorie af alkoholisme begynder at drikke i en tidlig alder, har de markant større risiko for selv at udvikle et alkoholmisbrug.

Men hvis de venter til 18-21-årsalderen, falder denne risiko drastisk.

Sådan hjælper du din teenager

Forældre kan tage flere skridt for at mindske risikoen for, at deres teenager begynder at drikke for tidligt:

  • Vær en rollemodel: Teenagere lærer af deres forældre. Hvis du drikker ofte eller i store mængder, sender det et signal om, at det er normalt.
  • Sæt klare grænser: Undgå at lade dit barn smage alkohol derhjemme, selv under opsyn. Gør det klart, at alkohol er for voksne.
  • Vær engageret i deres liv: Hold øje med deres venner og sociale aktiviteter, og hav åbne samtaler om de udfordringer, de møder.
  • Støt deres sociale færdigheder: Mange unge bruger alkohol som en social krykke. Hjælp dem med at udvikle selvtillid og sunde relationer uden brug af alkohol.

Artiklen er baseret på informationer fra National Geographic.

Læs også: Er din daglige kaffe godt for dig? Her er hvad evidensen faktisk viser

Læs også: Hun spiste æg hver dag i to uger – her er resultaterne

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

Kronisk træt hele dagen? Her er 5 tegn på, at du måske mangler jern

Jernmangel er verdens hyppigste ernæringsmangel, og de tidlige tegn ligner ofte stress eller søvnmangel.

Læge peger på overset årsag til smerter i knæ og hofter

Små problemer i fødderne kan få konsekvenser længere oppe i kroppen.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

Kronisk træt hele dagen? Her er 5 tegn på, at du måske mangler jern

Jernmangel er verdens hyppigste ernæringsmangel, og de tidlige tegn ligner ofte stress eller søvnmangel.