Disse fødevarer kan skade barnets hjerne under graviditeten

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et nyt studie afslører en markant sammenhæng mellem usunde kostvaner under graviditeten og udviklingsforstyrrelser hos børn.

Den mad, gravide spiser, kan have langt større betydning for barnets udvikling end hidtil antaget.

Ny banebrydende forskning fra Københavns Universitet viser, at en vestlig kost med højt indhold af fedt, sukker og forarbejdede fødevarer øger risikoen for ADHD og autisme markant.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Hvilke fødevarer bør gravide holde sig fra?

Ifølge forskerne er risikoen særligt høj, hvis den gravide indtager store mængder fedtholdige produkter, sukker og raffinerede kulhydrater – og samtidig ikke får nok frugt, grøntsager og fisk.

Læs også: Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

“Jo mere vestlig kost en kvinde indtager under graviditeten desto større ser risikoen ud til at være for, at barnet udvikler ADHD eller autisme”, siger førsteforfatter, læge og ph.d. David Horner i pressemeddelelsen.

Studiet, der netop er offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature Metabolism, baserer sig på data fra over 60.000 mor-barn-par i Danmark og USA.

Forskernes analyser af blodprøver og kostmønstre bekræftede sammenhængen på tværs af flere uafhængige undersøgelser, hvilket understreger fundenes troværdighed.

Hjernen er mest sårbar i denne periode

Forskerne fandt, at barnets risiko for ADHD var størst, hvis den gravide fulgte en vestlig kost i første og andet trimester.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Det skyldes, at hjernen netop i denne periode gennemgår en afgørende udvikling.

“Vores data viser, at mange gravide kvinder har kostmønstre, der kan optimeres for at støtte barnets udvikling. Derfor rejser studiet spørgsmålet, om de nuværende kostråd faktisk bliver fulgt i tilstrækkelig grad, og om de har den ønskede effekt på barnets sundhed”, forklarer David Horner.

Blodprøverne afslørede desuden, at 43 specifikke metabolitter – biokemiske forbindelser i blodet – var forbundet med en vestlig kost.

Særligt 15 af disse viste sig at have en direkte sammenhæng med den øgede risiko for ADHD.

Læs også: Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Andre Artikler

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.